Hur man ska tänka vad gäller styrkor och svagheter i Pokémon Go-fighter

Den största delen av Pokémonspelandet har för min del varit, precis som för alla andra, att fånga Pokémon. Men nu när jag börjar komma in i något högre levels (20 i nuläget) har jag också möjlighet att ge mig in i gym-fighter.

Det förklaras aldrig särskilt noga i själva spelet hur det går till och jag var rätt osäker på vad man skulle göra till en början, men efter ett par fajter så börjar jag nog få pli på det.

När du utmanar ett gym kommer du få välja mellan sex Pokémon, dina sex med högst CP kommer automatiskt hamna längst upp, men det är nödvändigtvis inte rätt ordning för hur du optimalt ska kunna vinna över gymmet. Pokémon har nämligen styrkor och svagheter, något man får lära sig om tidigt i originalspelet:

wantstofight

I det allra första Pokémonspelet fick man välja mellan Bulbasaur (Gräs), Squirtle (Vatten) och Charmander (eld). Gräs var bra mot vatten, vatten var bra mot eld och eld var bra mot gräs. Vilken man än valde så valde ens rival att ta den som man var svag mot (typiskt!). Det är så grundläggande det bara kan bli. Men det finns 12 andra sorters Pokémon och med alla dussintals spel som släppts sedan dess, har det tillkommit tre till efter det. Här är en tabell som visar samtliga svagheter och styrkor:

13690875_10209743647173177_7818253192827094462_n

Det som gör det hela ännu krångligare är att Pokémon kan ha mer än en typ. Charmander exempelvis är bara en eldpokémon, dvs svag mot vatten, jord och sten. Men när han utvecklas från Charmeleon till Charizard blir han också en flygande pokémon. Det gör att han plötsligt blir helt immun mot jordattacker som tidigare var hans svaghet, men plötsligt känslig för elektriska attacker.

Dessutom kunde Charmander i originalspelet lära sig jordattacken Dig och plötsligt ha en attack som är bra mot andra eldpokémon. Det här är en viktig del av gymövertag i Pokémon Go eftersom du både behöver tänka på vilken attack de har och vilken slags Pokémon de är. Låt oss gå igenom två exempel:

IMG_0084

Här har vi min Vaporeon. En vattenpokémon med vattenattacker. Båda attackerna är bra mot eld, jord och stenpokémon och den är svag mot elektriska eller gräsattacker.

Ganska enkelt eller hur? Låt oss kolla på exempel nummer två:

IMG_0082

Det här är min Seaking. Också en vattenpokémon, också svag mot elektriska och gräsattacker. Däremot kan vi se att dess attacker inte är vattenattacker. Standardattacken är en flygande attack (man får anta att den pickar med hornet istället för med en näbb) som är bra mot insekt, gräs och fighting-pokémon. Specialattacken som man bara hinner göra 2-3 gånger i varje fight är en insektsattack. Det är bra mot psykiska och gräspokémon.

När jag går upp mot ett gym som har en stark Hypno hos sig (och det är många eftersom Drowzee finns överallt) så är alltså min Seakings specialattack supereffektiv mot den, jag brukar därför alltid sätta den först i tur om den första jag ska möta är en Hypno.

Detta innebär också alltså att en Seaking mot en gräspokémon skulle gå jättesnabbt eftersom båda gör attacker som är bra mot varandra?

Faktiskt inte, gräspokémonen kommer ändå ha överhanden! Genom att vara en gräspokémon är attacken 1.5x starkare än om en icke-gräspokémon med samma styrka hade gjort attacken. Så medan Seaking som är supereffektiv med sin attack och dubblar sin attack till 2x, så kommer gräspokemonens gräsattack dubblas från 1.5x till 3x.

Här finns en pedagogisk bild från min gamla Pokémon guld/silver-manual jag köpte när jag var typ 11 som kanske förenklar det lite:

IMG_0086.jpg

Pikachu ÄR en elektrisk Pokémon så attacken är redan i sig 1.5x starkare än om en icke-elektrisk hade använt samma attack. Den blir sedan dubbelt så stark av att Gyarados är en vattenpokémon, dvs 3x och detta dubblas ännu en gång eftersom Gyarados också är en flygande pokémon som också är svaga mot elektriska attacker. Det landar alltså till slut på att vara 6x gånger så stark som originalattacken. Stackars Gyarados.

Om en Porygon däremot som är en normal Pokémon hade gjort den elektriska specialattacken Discharge så hade det ”bara” landat på 4x så mycket mot en Gyarados.

Sen vad gäller hur lätt det är att ta över gym och hur löjliga själva fajterna är kan vi ta i ett annat inlägg.

 

Ett svar to “Hur man ska tänka vad gäller styrkor och svagheter i Pokémon Go-fighter”

  1. Kristin Says:

    Hej, intressant genomgång! Jag funderar på det där med vilka pokemons som spelet sätter som default inför en gym-match. I mitt fall är det INTE mina 6 med högst CP. Har letat på nätet för att hitta vad som avgör… Spekulerat i om spelet själv väljer ut vilka av mina som har bäst chans mot gymmet enligt de attack-data som du skriver om ovan eller om det bara slumpas lite random…

    Hittar inga svar på nätet, hoppas på detta spår…🙂

Kommentera

