Farväl!

När jag var en liten liten kille i Halmstad utan rättigheter så såg jag på livet som något som mest rullade på. Ett kugghjul. Varje dag bestod av att snurra kugghjulet utan att komma någonvart. Jag vantrivdes i lägenheten jag och min familj bodde i. Pappa var borta för längesen och mamma hade tre jobb för att låta mig och mina sju syskon ha mat på bordet.

Sen upptäckte jag dom. Granamounts, det nya bandet från Manchester, England. Jag visste inte så mycket om England då utom att dom drack te och pratade konstigt. Men det här var något helt annat.

Jag började klä mig som dom. Det innebar att jag alltid gick runt med en slags plaststrut runt halsen, grönt nagellack och inga byxor. Folk tittade konstigt och pekade på mig. Ibland fick jag stryk av hårdrockare eller hiphoppare som kallade mig för ”gullefjun”. Ett kränkande tillmäle för oss som älskade cringe metal.

Men tillsammans i vårt utanförskap hittade vi en stark identitet. Vi lärde oss om kärleken, döden, livet och poesin. Gemensamt var vi en styrka och även en självmordskult.

Nu har Granamounts släppt sin sista skiva med en turné och till hösten lägger dom ner. De har även gått ut med att alla deras fans då borde ta livet av sig samtidigt. Så snart kommer vi ta ett farväl av dom och även av livet. Det är det minsta vi kan göra för dom.

Betyg: 5/5.

Kommentera

