Om jag vaknat och plötsligt varit en 13-årig tjej

Jag har den senaste veckan legat sömnlös och dagdrömt om en idé jag haft. Dumt att dagdrömma när man ska sova och egentligen borde vanligdrömma men så här kan det bli ibland. Min dagdröm går ut på ett ganska enkelt koncept som innebär tidsresande kombinerat med ett könsbyte. Det låter himla knäppt och komplicerat tycker du men det är egentligen ganska enkelt. Så här er upplägget ut:

  • Jag vaknar en morgon, låt oss säga imorgon 13:e februari, fast istället för år 2016 så är året 2004.
  • Inte nog med det, jag är dessutom 13 år igen men har ännu min 25-åriga hjärna i huvudet med alla minnen från mitt liv, mitt 25-åriga intellekt och så vidare.
  • Jag lever exakt det liv jag levde år 2004. Det vill säga, jag bor hemma hos mina föräldrar i en lägenhet i Kristianstad och går i högstadiet.
  • Istället för en fjunig tonårskille så är jag nu en tonårstjej.

Möjligheterna till dagdrömmandet här är absolut gränslösa. Vad hade jag varit för tonårstjej som kunnat diskutera på universitetsnivå med lärare? Vad hade jag varit för tonårstjej som varit fullt medveten om att all skit som existerar i högstadiet både är totalt meningslöst, samt går över? Hur mycket hade jag saknat Spotify, iPhones, snabba datorer och rimlig internethastighet? Vad hade jag gjort annorlunda i denna skruvade variant av en ny chans till ett liv? Hade jag blivit känd på något sätt?

Det absolut allra första jag hade gjort hade varit att bli ekonomiskt oberoende så fort som möjligt. Jag har kämpat sen dag ett att få pengarna att gå ihop i det liv jag levt hittills och med den superkraft jag har av att kunna se något in i framtiden hade jag snabbt kunnat säkra ett tryggt bankkonto och slippa hela dealen med att ha ekonomisk ångest. Hur vet jag dock inte än. Sen hade jag flyttat hemifrån så fort som möjligt, antagligen en bostadsrätt i Malmö lagom till gymnasietiden. Jag hade fått stå ut i typ två år med att bo med mina föräldrar igen och det hade varit fullt tillräckligt, thank you very much.

Sen har jag givetvis reflekterat mycket kring hur det hade varit att byta kön. Hur kommer det kännas att ha mens eller att bli knullad? Vilket preventivmedel hade jag valt? Hade jag börjat känna mig mindre trygg om jag hade varit utomhus själv sent på natten? Hur irriterad hade jag blivit av härskartekniker och män som avbrutit mig när jag försökt prata? Hur hade jag reagerat på om någon hade tafsat på mig? Hur hade en orgasm känts i jämförelse med den jag har nu?

Hur hade jag sett ut? Jag hade antagligen varit väldigt lik min storasyster, fast närmare de drag jag själv har just nu. Exempelvis tror jag att jag fortfarande hade varit rätt lång. Just nu är jag 1.91, så tänker att jag som lång tjej hade blivit runt 1.75-1.80 ungefär. Eftersom jag hade gått i högstadiet så hade jag som tjej kategoriserats utefter min klädstil istället för att vara en individ i mångas ögon. En första tanke på det här fick mig att tro att jag skulle välja en rätt ”grunge” stil. Rutiga skjortor och slitna jeans. Så fort jag hade börjat vänja mig in i rollen som tonårstjej dock så hade jag antagligen vågat sväva ut mer kläd och sminkmässigt, komma ut ur min comfort zone.

I skolan hade jag nog dels imponerat på alla lärare med att vara långt flera nivåer över vanliga högstadiekids, även om jag återigen säkert hade fått tveksamma G i betyg i matte, fysik, kemi och så vidare. Eller kanske inte? Samtidigt tror jag också att jag hade haft stora problem med den hierarkiska ordningen som gäller på högstadieskolor. Detsamma hade nog gällt mina föräldrar för den delen.

Att vara så ung plötsligt skulle också föra med sig en hel del nackdelar. Min tolerans för alkohol skulle sjunka markant (och dessutom skitsvårt att få tag på), mina smaklökar skulle vara helt annorlunda och jag hade fått lära mig en gång till att uppskatta kaffe och öl. Bra grejer hade varit hur ansvarsfull jag hade betett mig i tidig ålder. Jag hade till exempel lagat mat åt min familj, sett till att tvätta (något jag aldrig gjorde förrän jag flyttade hemifrån av någon anledning) och i övrigt helt enkelt bete mig som en vuxen människa i en tonårings kropp.

Jag tänker att mina reflektioner kring detta eventuellt kan bli fler blogginlägg där jag går igenom vad jag hade tänkt göra för varje år som går i denna fantasi jag väljer att kalla ”mig som tonårsstjej fast med min 25-åriga manshjärna i huvudet som kan se in 12 år i framtiden”.

Kommentera

