Att se om Oscarsgalan 2004 idag

440d0e9a8

Jag fick häromdagen för mig att börja se om gamla Oscarsgalor. Jag älskar ju att se Oscarsgalan vanligtvis. Jag vill alltid berömma de rackare som klipper ihop alla hyllingsmontage, som väljer ut exempelklippen när de nominerade skådespelarna redovisas och den allmänna ultraproffsigheten man sällan ser någon annanstans.

Just proffsighet var en big deal 2004 då Billy Crystal skulle göra en storartad comeback med sin numera förlegade musikal-stil att öppna Oscarsgalan med.

Men mest speciellt med denna Oscarsgala var givetvis att Sagan om Konungens Återkomst gjorde storslam och vann hela 11 oscars. De vann inte för filmfoto, ljudredigering eller några skådespelarpriser, men i övrigt vann de i stort sett alla priser de kunde vinna.

billyboy

Ganska tidigt i galan märker jag hur längesen 2004 var. Vi ser Sean Connery tidigt presentera Billy Crystal. Han har ett snyggt vitt skägg. Han ser levande ut. Billy Crystal skämtar om Clint Eastwood. Han har vitt skägg. Han ser levande ut. Framförallt ser Billy Crystal levande ut, till skillnad från hans haveri 2012 där han var långt efter sin tid för att kunna hålla i Oscarsgalan (men var också någon slags nödlösning efter att Chris Rock hade ställt in om jag inte minns fel).

Actor Robin Williams (L) and Oscar host

Tidigt i galan dyker också Robin Williams upp och där blir man lite ledsen i själen. Han skämtar och har sig – han ser levande ut. På bilden ovan drar han ett skämt om att han och Billy Crystal ser ut som en ”San Francisco wedding cake”. Det skämtet hade twitter inte gillat idag.

Skärmavbild 2016-01-27 kl. 01.16.29

Sen presenterar Miley Cyrus ett pris, det här är strax efter att hon slagit igenom med Hannah Montana vid sisådär 13-års ålder. Makes u think.

Skärmavbild 2016-01-27 kl. 23.37.43

Jag märker att en del av de som presenterar priserna knappt ens är välkomna på galan längre. Nicolas Cage och John Cusack presenterar pris, Johnny Depp är högaktuell (och nominerad för rollen som Jack Sparrow i första Pirates-filmen). Men givetvis den sjukaste av dom alla:

Skärmavbild 2016-01-27 kl. 23.42.46.png

Renee Zellwegger! Det här var en storartad vinst eftersom hon hade blivit nominerad till en Oscar för tredje året på raken och till slut vann. Sen försvann hon för evigt och har numera förvandlats till en annan person.

Skärmavbild 2016-01-27 kl. 23.49.56.png

Det här var den 80:e Oscarsgalan någonsin så det gjordes extra många montage om ”åren som gått”. Framförallt fick man se ett montage från 18 olika Oscarsgalor som Bob Hope varit värd på. Något som var lite fint eftersom Billy Crystal på sätt och vis var den ”nya Bob Hope”. Han satt även i publiken såg jag och en wikipediasökning sa mig att han gick bort knappt ett halvår efteråt. Fint att han ändå hann se sin hyllning.

Skärmavbild 2016-01-28 kl. 00.15.35.png

Minns detta starkt från när jag var 13 år och såg denna gala live. Jag älskade Jim Carrey oerhört och reagerade dels på att han var snaggad och dels på att hans hyllningstal till Blake Edwards inte var särskilt rolig.

Skärmavbild 2016-01-28 kl. 00.26.16.png

Här har vi Sofia Coppola som uppmärksammas för att  hon är den första kvinnliga regissören någonsin som nominerats för bästa regissör. Hon vann för bästa originalmanus men att en kvinna skulle vinna för bästa regissör fick vänta 6 år till på.

Skärmavbild 2016-01-28 kl. 01.31.25.png

Apropå hennes vinst för bästa originalmanus så är detta Nicolas Cage reaktion på att hon vann. Det ska påpekas att dom är kusiner.

Skärmavbild 2016-01-28 kl. 01.19.21.png

Minns knappt detta men Ondskan var tydligen nominerad till en Oscar för bästa utländska film? Jag antar att man inte märker Henrik Lundströms jätteskumma betoningar om man inte kan svenska.

Skärmavbild 2016-01-28 kl. 01.20.43.png

Istället för Ondskan vann dock en kanadensisk film. Förutom Jim Carreys fula snaggning var detta det enda jag tydligt mindes från när jag såg galan 2004 och det är fortfarande så jävla träffsäkert. I tacktalet öppnar producenten Denise Robert med ”We’re so thankful…”.

Här tror man att de ska tacka för att de vunnit, men sen kommer fortsättningen; ”that Lord of the Rings did not qualify for this category” och fullständigt river stället.

Screen Shot 2016-01-29 at 14.01.56

Peter Jackson ba’ ”LOL, det där var mycket roligare än Billy Crystals kommentar om att alla i Nya Zeeland har blivit tackade”.

Ja, det var min analys av Oscarsgalan 2004. Kanske gör något liknande igen om ni tyckte det var kul, ge gärna förslag på ett år jag ska titta på i så fall.

Kommentera

