Filmer och TV-serier jag sett under mellandagarna

Under hela jul och nyår har jag varit helt ledig och hängt i Malmö. Detta kommer göra att jag kommer få en superlåg lön i januari, men det var det värt. Inte bara hade jag en fantastisk tid med familj och vänner, jag hann även se en hel drös med filmer och TV-serier. Golden Globe-galan är bara en vecka bort så jag var givetvis koncentrerad på att se så mycket som möjligt som är nominerat innan det är dags (även om det är viktigare att vara uppdaterad inför Oscarsgalan som är nästan två månader bort).

Vi kan väl börja med den kändaste först, inte nominerad till något på Golden Globes men känns som en rimlig kandidat till Oscarsgalans diverse nomineringar i kategorierna Specialeffekter, ljudmixning och ljudredigering:

Star Wars: The Force Awakens

Star-Wars-Force-Awakens-Rey-Finn-BB8-running

Betyg: 4/5

Jag var och såg den här på bio två gånger. Det var bestämt att jag skulle se den på bio med mina föräldrar på juldagen men med tanke på att jag är en flitig användare av internet kändes det orimligt att vänta så länge, så jag gick en vecka tidigare.

Just det här med skämt omkring populärkultur har gjort större verk ännu roligare att se de senaste åren. Bara en halvtimme efter att jag såg filmen kunde jag gå in på reddit, visa ”top posts” som laddats upp sedan premiären och njuta av kreativa skämt, galna teorier och kontroversiella åsikter om filmen.

Jag tyckte själv filmen var väldigt stabil och bra, men det ska understrykas att jag aldrig varit ett jättestort fan av Star Wars. Folk gillar ofta att basha på prequel-filmerna från tidigt 00-tal men verkar glömma att Jedins Återkomst (1983) i många fall känns som en slapstickig gladporr, fast utan porr. Star Wars känns i överlag för mycket barnfilm för mig för att jag ska bli ett riktigt fan. Jag behöver mer sex och våld för att det ska hända.

På många sätt påminner den här om A New Hope (eller helt enkelt ”Star Wars”) vilket den fått en hel del kritik för. Ny hjälte från enkel miljö, ny supermäktig skurk, ny dödstjärna och någon slags ny vändpunkt med denna films version av Obi Wan Kenobi.

Något 70-talsvarianten inte var blir däremot bara till The Force Awakens fördel. Bättre specialeffekter som aldrig kändes överdrivet datoranimerade, witty skämt som aldrig kändes pinsamma/kalkon (Se: Jar Jar Binks) och givetvis modernt tänk i castingen med en afroamerikan, kvinna och latinoamerikan i de tre mest prominenta hjälterollerna.

Jag tycker också Kylo Ren är en bättre skurk än Darth Vader. Det är fortfarande jätteoklart för mig vad ”the dark side” vill eller har för motivation förutom att vara onda (?), så det kändes nice med en skurk som i alla fall verkade ha någon slags djup.

Brooklyn

-Brooklyn-2015-Stills-emily-bett-rickards-38959289-2525-1683

Betyg: 4/5

Baserad på en bok av Nick Hornby (Om en pojke, High Fidelity) handlar den här om en ung irländsk kvinna som flyttar från Irland på 50-talet till New York.

Väl där är hon först ett nervöst vrak men börjar så småningom hitta ett självförtroende, träffar en härlig italiensk snubbe med en tidstypisk Italiensk New York-familj och börjar se New York som sitt hem.

Jag trodde först detta skulle vara ett ganska medelmåttigt drama om kärlek och identitet men fick upp ögonen för den just för att Nick Hornby ligger bakom källmaterialet. Och visst är det en rätt vanlig ABC-historia med helt vanlig dramaturgi i händelseförloppet, men replikerna är vassare, vändningarna är roligare och karaktärerna mer utmejslade.

Mest av allt känner jag att jag kan identifiera mig med huvudpersonen Ellis, alla som flyttat från en stad till en annan kommer nog göra det.

Golden Globe-nomineringar:

  • Bästa kvinnliga huvudroll i ett drama (Saoirse Ronan)

Steve Jobs

jobs

Betyg: 2/5

Först när jag såg trailern blev jag hur glad som helst. Äntligen kommer det en bra film om Steve Jobs efter haveriet med Ashton Kutcher. Aaron Sorkin ligger bakom manus och Danny Boyle har regisserat, vad kan gå fel?

Mycket. Mycket kunde gå fel.

Jag älskade Aaron Sorkins take på Mark Zuckerberg i The Social Network. Man börjar med att hata honom, det är så enormt vågat att börja med en film och inte sätta huvudrollen i en underdog-position (vilket han visserligen blir strax efter filmens inledning). Det var på en Gökboet-nivå! Wow! Men så börjar man gilla honom också. Han är smart, kvicktänkt och så inne i sitt jobb att han inte hinner tänka 100% etiskt alltid. Nåväl.

Och man kände samma sak om honom mot slutet. Varken hat eller kärlek, men man hade lärt känna en komplex karaktär i en väluttänkt historia i en sexig college-miljö.

I Steve Jobs försöker Aaron Sorkin göra samma sak. Steve ska precis tala i en av sina berömda keynotes på 80-talet men störs PRECIS INNAN av en exflickvän som har med sig hennes dotter som hon påstår att Steve Jobs är far till.

Sen fortsätter filmen så. Vi får se en del nyckelscener som när Steve Jobs får sparken från Apple, eller hamnar i storbråk med Steve Wozniak men sen går resten av filmen ut på i stort sett samma sak. Steve Jobs ska ha ett stort föredrag och störs PRECIS INNAN av innan nämnda exflickvän med dotter. Vem har hand om säkerheten på Apples Keynotes, undrar man? Hade Steve Jobs alla sina familjegräl exakt samtidigt som han skulle hålla tal om nysläppta produkter? It doesn’t make any sense.

Det filmen missar också är att vissa briljansen hos Steve Jobs. Jag tycker inte han verkar som ett geni. Jag köper inte att han är det och redan där tappar filmen mig, för då får jag inte den komplexa relationen till honom. Jag får inte det jag fick till Mark Zuckerberg. Jag känner bara att Steve Jobs är en självgod jävel som också är en dålig pappa.

Michael Fassbender och Kate Winslet gör dock sitt bästa med att polera bajskorven Aaron Sorkin gav dom, men det är fortfarande en bajskorv, hur polerade deras rollinsatser ändå är.

Golden Globe-nomineringar:

  • Bästa manliga huvudroll i ett drama (Michael Fassbender)
  • Bästa kvinnliga biroll (Kate Winslet)
  • Bästa manus (Aaron Sorkin)
  • Bästa musik (Daniel Pemberton)

Spotlight

spotlight01

Betyg: 3/5

Den här filmen har jämförts en hel del med Alla presidentens män som handlade om Watergate-skandalen. Den här handlar om pedofilskandalen i katolska kyrkan och det journalistiska teamet Spotlight i Boston som gjorde scoopet.

I alla avseenden är det här ett stabilt och bra drama precis som Alla presidentens män, den stora skillnaden är att det inte är en thriller. Man känner aldrig på samma sätt att dessa journalisterna tar någon risk eller är under något slags hot.

Sen känner jag heller inte att den alltid vågar ta hela steget ut. Mark Ruffalo gör en väldigt bra insats i en av filmens enda större konflikter men det känns i överlag som att det inte finns den där nerven som tar den hela vägen till att bli en film man kommer minnas så bra.

Golden Globe-nomineringar:

  • Bästa manus (Tom McCarthy & Josh Singer)
  • Bästa regissör (Tom McCarthy)
  • Bästa film (drama)

Joy

jou

Betyg: 3/5

David O. Russell teamar återigen upp med Jennifer Lawrence och Bradley Cooper i den här 70-talsromantiska filmen. Den handlar om Joy, hon bor i ett hus med sina två döttrar, exman, mamma och pappa samt mormor. Sen uppfinner hon en revolutionerande mopp som hon försöker göra business med.

Hela storyn om moppen kommer en bit in i filmen och är dess egentliga huvudhandling men det är som att jag struntar blankt i den. Tidigare har filmen inletts med jättemärkliga absurditeter och på vippen till surrealism. Det känns ibland som att jag ser en film av Fellini eller Jodorowsky och jag fullständigt älskar det.

Men sen släpper den hela den grejen och är då precis som David O. Russells tidigare filmer (innebär: helt okej, i guess). Jag förstår ingenting. Men jag gillade hur den började.

Golden Globe-nomineringar:

  • Bästa kvinnliga huvudroll i en komedi (Jennifer Lawrence)
  • Bästa film (komedi/musikal)

The Big Short

bigshottrailer

Betyg: 3/5

Den här filmen är baserad på en verklig historia och handlar om ett antal Wall Street-bussinesskillar som på förhand upptäcker världsekonomins kollaps och gör vinst på det.

Filmen är något spretig och fokuserar på tre-fyra gäng samtidigt som i stort sett aldrig möts under filmen (Christian Bale sitter mest på sitt egna kontor under hela filmen).

Det den vinner på är hur den bryter mot den fjärde väggen på ett roligt sätt. Olika krångliga ekonomiska begrepp förklaras i märkliga cut-scenes av Margot Robbie i en jacuzzi, Selena Gomez vid ett black jack-bord och kändiskocken Anthony Bourdain i ett restaurangkök. När själva kollapsen innefaller vinner den också väldigt mycket på att aldrig framställa de nyrika männen som hjältar och gör en bra slutpoäng.

Jag älskar Steve Carell i den här filmen, men jag älskar honom i det mesta (försöker förtränga Evan den allsmäktige). Det är även Adam McKay (Anchorman) som ligger bakom filmen och det här är hans första försök till att göra något som inte är renodlad komedi. Något han verkar ha potential till, men det är ingen ny Wolf of Wall Street.

Golden Globe-nomineringar:

  • Bästa manliga huvudroll i en komedi/musikal (Steve Carell)
  • Bästa manliga huvudroll i en komedi/musikal (Christian Bale)
  • Bästa manus (Adam McKay & Charles Randolph)
  • Bästa film (komedi/musikal)

Making A Murderer

making-a-murderer-steve-avery-mugshot

Betyg: 4/5

Alltid när jag hade lite tid över klämde jag in ett avsnitt av Making a Murderer under mellandagarna och vilken resa det har varit.

Jag har knappast varit ensam om det här, tror aldrig jag rekommenderats att se en dokumentär så här många gånger (möjligtvis Searching for Sugarman) och än mindre en dokumentärserie.

Lite tvärtom från The Jinx som handlade om hur en rik snubbe fick gå fri som styckat upp sin granne blir vi istället här arga på amerikanska rättsystemet där de sätter ditt byfånar som polisen ogillar. Eller gör dom det? Ända sättet att ta reda på det är att se TV-serien. Gör det.

(inga golden globe nomineringar)

Innan Golden Globes hade jag tänkt se The Revenant, The Hateful Eight, Creed, Bridge of Spies och Anomalisa. Vi får se om jag hinner med alla nu när vardagslivet börjat igen, men återkommer med recensioner.

Kommentera

