Apropå Kringlan

För nästan fyra år sen började jag med Standup och gjorde det märkliga beslutet i att också börja recensera standup för nöjessiten möllan.nu. Det rörde sig främst om Oslipat i Malmö där jag varannan vecka satt längst fram med en fotograf och skrattade gott.

Min allra första recension uppmärksammades av en känd komiker på twitter. Detta eftersom jag i min recension av honom hade påpekat att han verkade nervös på scen och hade mindre ticks när han pratade. Han sa att det absolut inte stämde och det dök upp ett gäng kända komiker som diskuterade min recension. Någon kom in och drog upp den där gången då P3 humorhimlen hade ett evenemang där jag blev plakatfull och gjorde bort mig. De skrev hånfulla tweets om att jag som rookiekomiker först ville bli deras vän på det där evenemanget och sen när jag inte fick det så skrev jag istället en kritiserande recension.

Jag var på en filminspelning när det här hände och hade rätt svårt att fokusera på mitt jobb då jag hela tiden i telefonen kunde läsa allt det här om mig själv, av människor som jag då såg upp till väldigt mycket.

För mig som precis hade börjat med standup, 21 år gammal kändes som att jag sabbat alla mina framtida gigtillfällen i hela Sverige och att hela ståuppsfären hatade mig. Det fick mig att må som piss.

Sen kom det plötsligt ett mail till mig samma kväll, från Kringlan Svensson med ämnesraden ”stå på dig!”. Där stod följande:

Hej Joseph!

Såg på twitter att du lyckats reta upp ett par av mina kollegor med din recension. Ville mest säga att du ska skita i dom. Standup-komiker ska vara jävligt glada att någon vill recensera deras grejer. Det klagas alltid på att kulturjournalister ignorerar standup.

[…]

Vill mest säga det, gör det på mejlen för att slippa dras in i utdragna twitterkonflikter, som jag lärt mig hata.

Allt gott,

/Kringl.

Till skillnad från alla andra komiker som inte kunde se längre än näsan räcker, så förstod Kringlan att jag var en nervös 21-årig ståupprookie. Han valde att aktivt ta kontakt med mig utan att han egentligen behövde för att visa en gnutta medmänsklighet och förståelse.

Jag förstår att det han sa i AMK-morgon var helt fruktansvärt. Jag förstår att alla hans arbetsgivare inte vill ta i honom med tång längre. Jag förstår också alla som vill göra ett case kring att det här skulle vara en strukturell samtidsgrej. Men jag förstår också att en människa är känslig, hur en kan behöva hjälp, ha möjligheten att balla ur och hur det ibland kan svartna framför ögonen vid helt fel tillfällen. Så därför tänker jag personligen i alla fall bemöta Kringlan med medmänsklighet och förståelse precis som han gjorde mot mig för fyra år sen.

Ett svar to “Apropå Kringlan”

  1. Avskavd Says:

    Håller med totalt. Känner honom inte och det han sa var bland det vidrigaste jag hört och det är inte konstigt att han blev av med jobben.
    Tycker han ska få fler chanser, han verkar ju va en bra människa och kanske mår dåligt/har problem med alkohol o blir en annan människa när han dricker. Det är hemskt hur en del människor hatar!

Kommentera

