Jag och Teodor chattar om ”Boys”

Jag och Teodor diskuterade de två första avsnitten av Svt-serien Boys och vad vår inställning till den är, som ändå ska tillhöra ”målgruppen”. Det här kom vi fram till i en liten chatt:

Joseph Pollack:
Alltså, jag tyckte det var ganska okej? Mysig liksom

Teodor Stig-Matz:
Kan tyvärr inte hålla med dig haha. Speciellt delarna när dom pratar om feminism känns så jävla träigt skrivna.

JP:
Haha, ja nä. Men det är ju lite så indiegrabbar med dålig feministisk analys faktiskt skulle kunna resonera tänker jag

TSM:

Ja men det känns så jävla random instoppat i dialogen, samt konstigt formulerat. Plus att Adam Lundgrens brister som skådis verkligen syns när han inte har bra manus och regi att gömma sig bakom. Men Mathias Varelas karaktär är rätt kul, samt han deras överdrivna klubbkompis.

JP:
Adam Lundgren? Du blandar ihop ”Torka aldrig tårar”-killarna tror jag, haha.

TSM:

Just det Adam Pålsson. Keff skådis hur som

JP:
Haha, ja han klubbkompisen var härlig. Inte så polariserad från indiekillarna även om det verkade så först. Känns som största svagheten är att de tvingas följa en dramaturgi när huvudsyftet egentligen verkar vara att få fram just de där dialogerna och filosofierandet kring sin identitet

TSM:

Ja samt att de försöker fylla det med någon sorts budskap. Om det hade varit bra så hade budskapet kommit fram i alla fall.

JP:
Det är så löjligt konkret också. Att han inte vill ha sex bakifrån för att han då är typ en dominant man eller något? What is that. Det hade varit rimligare om han hade kommit på sig själv med att typ avbryta kvinnor i samtal och inse att han tar en massa plats i sociala sammanhang. Eller att tjejen som läxar upp honom om att ”man tänder på vad man tänder på” påpekar en sån grej i en senare scen.

TSM:
Ja den sexscenen var det konstigaste. Helt orimlig situation

JP:
Känner mig verkligen som ”målgruppen” också? Jag är man, jag är ung, jag bor på södermalm, jag har drömmar om att ”breaka” i ett kreativt yrke. Jag har till och med bott med min bästa kompis i en liten lägenhet, aldrig kommit på honom med att runka dock. Men det bästa tycker jag nog ändå är att man känner igen alla ställen. Jag tror jag fan att jag till och med efterfestat på en balkong mot samma innergård som de är på. Och blev väldigt sommarsaknig av att se Trädgården

TSM:

Haha nej samma här, och det är just att de försöker göra det så ”hipsterkillar på Söder” som jag tror är en av de stora anledningarna till att det inte funkar. Typ läsa sms högt-scenerna funkar ju rätt bra, det tror jag de flesta kan känna igen sig i. Men när de kryddar med grejerna som ska vara specifikt innerstadsakitga, typ ängsligheten över att framstå som en douche mot tjejer så håller det inte.

JP:
Ja, det funkade bra. Gillade också jättemycket när han klubbkompisen kom tillbaka till balkongen och råkade göra sönder stolen. Det kändes nästan som att det inte ens var menat att bli så från början.

TSM:

Ja det var kul!

JP:
Tror man kan identifiera sig med att man inte vill identifiera sig som douche framför tjejer. Men det är så pass konkretiserat och övertydligt så att det bara blir främmande för en när de pratar om det.

TSM:

Ja precis. Dom hade kunnat göra det bra, men nu blir det så sjukt övertydligt

JP:
Deras feminism är så konstig också. Alltså antingen är man ju en vänsterdouchekille som låtsas vara feminist, eller så är man ju faktiskt intresserad, läser på och faktiskt tagit in saker som kvinnor i ens närhet kritiserat en för. De hamnar liksom i något slags mellanland där de dels verkar bry sig men dels inte kan ett jota om feminism.

TSM:
Ja det är konstigt. Sen känns det inte heller som något killar pratar jättemycket om med varandra egentligen. Mer något man tänker på själv typ.

JP:
Haha, ja det har du väldigt rätt i.

Kommentera

