Så här störigt kan det vara att dedikera sig till en skämttweet

krav på bloggare

Jag tror det var förrförra helgen strax innan Popaganda som jag kom på en tweetidé till parodikontot Nöjesgaiden (som jag och Teodor Stig-Matz liggger bakom) som gick ut på att vi listade tio saker vi gärna vill se att en bloggare hos oss har. Gemensamma nämnare jag hade redan då var att Nöjesguidens bloggare älskade GIF-animationer och att jag ville framställa Nöjesguiden som smygrasister.

Den här listan skulle dessutom skrivas på en skrivmaskin, på hipstercafét String med en skön ipa till.

Igår fick jag äntligen lite tid över och orkade slå slag i saken. Jag satte mig ner och skrev de tio punkterna och blev väldigt nöjd med resultatet.

Sedan skulle jag skriva ner detta på skrivmaskinen och det var lite där saker blev störiga. När jag vanligtvis skrivit på skrivmaskin spelar det inte så stor roll om jag gör ett typo, särskrivning eller formaterar texten fel. Oftast skriver jag ändå bara på skrivmaskin för att skriva internet-fritt och renskriver in det i en dator i efterhand.

Men nu skulle det se bra ut och det blev svårare än jag trodde.

IMG_7802

Här är några av de första försöken. Jag märkte tidigt att min radbytare blivit rätt slö och bara gjorde en slags halv radbrytning, vilket bland annat orsakade att 2000 på pappret längst ner att hamna lite högre upp. Jag tänkte: ”Tja, det kan jag nog leva med”, sen skrev jag ”GIF-animationer” istället för ”reaktion-GIFs” och fick börja om.

IMG_7803

Så här arg blev jag av att återigen glömma att radbytaren var seg.

IMG_7801

Sen lossnade färgbandet på skrivmaskinen. Jag fick leta upp en instruktionsfilm på youtube då jag helt hade glömt hur jag satte fast skiten. Det tog kanske en halvtimme att få fast den.

IMG_7800

Men jag märkte att jag sakta men säkert lyckades skrapa ner hela och det här var sista försöket innan jag lyckades få till ett perfekt papperark.

IMG_7804

Ta-daa!

Sen la jag på skrivmaskinens lock som också har ett handtag, promenerade med raska steg mot Café String och funderade på vilken öl som är hipstrigast. Det visade sig att Café String inte hade någon Brooklyn Lager som jag hade tänkt mig. Bara Norrlands Guld, Mariestads och Wisby Pilsner. Det fick bli en Wisby. Tjejen i kassan sa att det inte fanns några kylda just nu varav jag svarade ”det gör inget, det är till ett twitterskämt”. Hon verkade inte förstå.

Väl på plats insåg jag att jag behövde hålla upp pappret och mobilen samtidigt. Texten ska vara i fokus så båda händerna var båda tvungna att vara jättejättestilla, ölen var tvungen att synas och se till så att ljuset hamnade rätt på pappret. Till råga på allt gjorde jag detta offentligt men var i alla fall smart nog att inte föra oväsen genom att skriva listan på plats. När jag blev klar drack jag upp min ljumna öl och insåg att de på Café String spelat Damien Rice-låten ”The Blower’s Daughter” på repeat den senaste halvtimmen som jag varit där. Det var konstigt.

Totalt tog det ungefär tre timmar och kostade mig 45 kronor.

Här har ni listan för övrigt på de 10 saker Nöjesgaiden kräver att deras bloggare ska vara. Ni kan även läsa den på Nöjesgaidens twitter (som man hemskt gärna får följa om man vill)

  1. Ska precis ha gått ut gymnasiet men på något vänster ändå ha svinbra koll på Malmö, Göteborg eller Stockholms uteliv.
  2. Ska följaktligen också vara hobby-DJ
  3. Ska vara tjej eller gaykille. Helst rasifierad och/eller HBTQ. Tidigare sökte vi även rasifierade killar som är straighta, men ni vet hur dom är.
  4. Får absolut inte blogga åt oss om hen inte har ett arkiv på minst 2000 reaktion-GIFs att fylla bloggen med.
  5. Bloggen ska ha en helt omotiverad tagline. Exempel: ”din yrsel i ljumsken” eller ”biggest nut in the vineyard”
  6. Om det är en tjej är det ok om hon ger lite stureplansvibbar, det får man som tjej. Som kille måste han dock se ut som om en av medlemmarna i bob hund är hans pappa.
  7. Ska följa Paradise Hotel.
  8. Ska ha läst Genusvetenskap A (inte mer, det blir träigt) eller typ skrivit en filmvetenskaplig studie om feminister som trots sina värderingar tittar på heteronormativa hollywoodfilmer.
  9. Selfies i bloggen får mer än gärna vara skärmdumpar från snapchat
  10. Ska älska Beyoncé.
Kommentera

