Alla mina festivalår: 2013 – Bajsets sommar

Andra festivalår:

2007
2008
2009
2010
2011
2012

roskilde 2013 behöver redigeras_1024

Festivaler besökta?

Hultsfred/STOXA, Roskilde, Stockholm Music & Arts och Popaganda

Vad var speciellt med det här året?

Såg nog mig själv som vuxen på tidigare festivaler men omfamnade det inte riktigt helt eller såg det inte riktigt som en del av min identitet kanske. I år gjorde jag det i högre utsträckning. Jag såg jag till att ta hand om min kropp och började bygga festivalmat 2.0 (mer om det i en senare fråga).

roskilde 2013 bajamajakungar

Detta år var jag också pressackrediterad på alla festivaler utom Popaganda. På Hultsfred och Roskilde via Radio AF i Lund eftersom jag hade haft ett radioprogram där under våren om just festivaler. Detta ledde till ett par roliga intervjuer, bland annat en med MØ som givetvis gått och blivit skitstor sen dess.

roskilde 2013 ariel radio
Ariel redo för campintervjuer på Roskilde

hultsfred 2013 MØ
Jag och MØ på Hultsfred

Nya bekantskaper från det här året som du minns extra väl?

Eftersom jag bara skulle till Hultsfred med en vän hade vi inte ett camp att joina. Tack vare flashback forums festivalkategori hittade jag dock Dennis som jag började följa på twitter. Efter lite småsnack om festivaler där frågade jag honom och en Malin om vi fick bo i deras camp. Det fick vi.

Håller ni kontakten?

Dennis inte så mycket, mest via nätet. Malin hade däremot ingenstans att bo på Roskilde några veckor därpå, så där fick hon istället joina mitt camp. I år åker hon med mitt camp för tredje året på raken.

Årets bästa konsert?

Regina Spektor på Stockholm Music & Arts minns jag som rakt igenom underbart. Det hade inte stuckit ut några wow-moments konsertmässigt för mig tidigare på sommaren. Men måste ändå nämna Chinese Man på Roskilde, Håkan Hellström på Popaganda samt Mew, Nordpolen och nostalgitrippen Fatboy Slim på Hultsfred. Också givetvis den fotoallergiska Prince:

music arts 2013 prince photos

Årets sämsta konsert?

Lune på Hultsfred var extremt konstigt och dåligt. Känd från en volvoreklamen med låten ”Leave the world behind” hade hon lite av en hajp just den här sommaren. På konserten satt hon och DJ:n konstant vid ett bord med Coca Cola-duk.

Sen minns jag inte om det fanns någon enstaka spirituell dansare på plats, men fick en slags new age-feeling av det vilket givetvis krockade ganska konstigt med coca cola-duken och det faktum att hon bar en mössa med energidrycken Monsters logga på sig:

lune

Årets bästa fylla?

Lördagen på Roskilde minns jag som otrolig. Det börjar med att Ariel bjuder mig på födelsedagsmiddag på en av de dyraste restaurangerna på Roskildes festivalområde. Sedan går vi och ser Metallica medan vi dricker mojitos.

roskilde 2013 födelsedagsmiddag
Nöjd med finare festivalmat

Efter att ha tröttnat litegrann på Metallica ger vi oss in på den minsta scenen gloria där artisten Dead Rat Orchestra spelar. Det var en olycklig tid de fick spela. Metallica körde givetvis en jättelång spelning och köttar på en bit ifrån och skulle vi gått något längre bort hade vi hamnat på Arena där Sigur Rós precis hade börjat spela. Så det var vi två och kanske sju människor till i denna lilla bubbla.

Dead Rat Orchestra verkade något obrydda dock. De var tre amerikanska män med skägg som spelade fiol, akustisk gitarr, banjo och sjöng lugna suggestiva låtar i stämmor. Det här får mig i mitt tillstånd att bli helt blödig så jag har ett långt tal till Ariel om hur mycket I STUNDEN det här är. Och att vi inte valde att gå till den här spelningen, utan spelningen VALDE OSS, för att vi skulle INSE DET. Det var en väldigt bra fylla med andra ord.

Årets bästa internskämt?

Roskilde 2013 ecsat u

Så någon gång under en sen Roskildenatt får Ariel plötsligt detta sms från Linus. Vi blir väldigt oroliga. Varför har Linus tagit det som vi förmodar är ecstasy? Vart kan han vara någonstans? Vi går tillbaka till vårt camp och frågar allihop: Var är Linus? Har någon sett Linus? Ingen har sett honom, Linus har gått upp i rök.

Vi tittar efter en stund in i hans tält och där ligger han givetvis bredvid sin flickvän och sover. För att jävlas lite med honom la sig Ariel bredvid dom, jag tog ett kort:

roskilde 2013 ariel crashar Linus

Linus hade heller aldrig tagit ecstasy visade det sig, han var bara väldigt full. Ett mysterium för mig var också varför det var just Ariel han smsade, med tanke på att jag kände Linus bättre än Ariel? Något jag redan tänkte på när vi letade efter honom. Underbart småsint av mig att tänka på detta samtidigt som jag letar efter en vän som kan vara i en eventuell fara. Det får mig att tänka på det där tidiga avsnittet av It’s Always Sunny in Philadelphia där Mac försöker ta reda på varför Charlie vän berättar för Dennis om sin cancer men inte berättar det för honom, men skiter helt i cancern.

I alla fall, sedan dess har den fantastiska fylle-stavningen ecsat u varit en återkommande sak att referera till.

Jag tror också det var detta år som vi tjatade Hassans busringning till Roskilde som allra mest. Jag kan den fortfarande helt utantill:

roskilde 2013 flagkiss

Årets bästa rövarrunda?

Årets bästa rövarrunda skedde antagligen på Roskilde. Men jag tänkte att det skulle vara intressantare att för en stund prata lite Hultsfred/Stoxa, där det antagligen rövades något mer eftersom det på Roskilde oftast var väldigt roligt i campet.

Så för att förstå Hultsfred/STOXA så sålde de dåligt med biljetter och flyttade hela verksamheten till Sigtuna utanför Stockholm. De som besökt Hultsfred sen 90-talet var givetvis rasande, fick sin biljett återbetald och drog istället på This is Hultsfred, en minifestival som startade upp i hulingen. Jag hade antagligen gjort likadant om något liknande skulle hända Roskilde (det kommer inte hända).

Men jag har inga emotionella band till Hultsfred eftersom jag bara hade varit där en gång innan. Jag brydde mig ju om att få se Fatboy Slim och de där andra feta artisterna. De enda som verkade resonera på samma sätt som jag väldigt unga stockholmare.

Och det är en sak att festivala med unga människor, det är inga problem. Man kan ge dom livsvisdomar och berätta anekdoter om festivaler 2007, man blir deras hjälte och förebild på ett ögonblick. Så det går alltid an. Men nu pratar vi festivaler i småland.

Det här var en annan grej eftersom det nästan bara var stockholmare. Stockholmare som ju i grunden fått ett fel i huvudet som de behöver rätta till innan de går att umgås med. Det är därför man kan umgås med en del vuxna stockholmare, de har rättat till det där felet.

Så på en rövarrunda jag och Teodor hade, testade vi att gå till VIP-campingen och kolla hur stämningen var där. Vi besöker ett camp som sitter och småsnackar, de verkar trevliga. De gillar spelningarna de sett under dagen. Sen går det upp för mig att de ska lämna campingområdet eftersom de ska på en hemmafest i närheten.

Lämna en festivalcamping. För att festa någon annanstans. Det är som att jag skulle åka på kryssning och bestämde mig för att bara simma istället. Som att jag skulle varit på Woodstock men spenderat hela helgen med att sippa öl på småstadens lokala krog. Ja, ni fattar.

Det ska dock nämnas att jag OCKSÅ träffade ett par södra latin-killar som var väldigt snälla och roliga. Men de hade vett nog att förstå att inget slår festande på en festivalcamping. Och hör fucking sen.

hultsfred 2013 fin i kanten
Jag och Teodor på Hultsfred/Stoxa

Under en rövarrunda jag var helt ensam på en rövvarunda och träffar några killar i kostym som är hur härliga som helst. De bjuder på billig champagne och skämtar om att de stod på scen dagen innan, vilket jag då trodde var ett skämt. I efterhand insåg jag att jag hade hängt med youtubekändisarna DetVetDu som mycket riktigt hade en spelning på festivalen.

Något i camplivet som var extra bra?

Allt vad gäller Roskildes campliv var extra bra. Jag tycker dock vi blir bättre för varje år som går. Jag tror vi blev bättre på dumma lekar det här året. Jag höll i ett quiz andra dagen, vi lekte galenpanna och Leo hade återigen tagit med sitt märkliga tärningsspel som man kan se mig förlora jättestort på här:

roskilde 2013 dåligt spel

Campingen blev också extra viktig det här året för mig eftersom det var rätt få spelningar jag egentligen var särskilt intresserad av = mer häng i campet.

Något underbart som hände vid ett tillfälle var att vi med hjälp av vår högtalare, en eftermiddag ringde till alla våra mammor så att hela campet hörde. Det blev gulligt och ibland lite sentimentalt. Jag gick givetvis steget längre och ringde mina ex också.

roskilde 2013 han i jedward huvudfoto

Något i camplivet som var extra dåligt?

En person i campet gjorde något extremt tveksamt och det rubbade stämningen ganska rejält de sista tre dagarna. Personen i fråga har inte varit välkommen till vårt camp sen dess, även om alla inblandade förlät, kom överens och så vidare.

Årets bästa matupplevelse?

roskilde 2013 seriös mat

Så första åren man åkte på festival hade man oftast med sig knäckebröd och mjukost. Sedan kokade man nudlar i trangiakök möjligtvis. Matlagning på festival var aldrig något jag hade haft så bra kläm på. Detta år gjorde dock mästerkocken Ariel ett ryck och tog med sig skärbräda och kniv, diskmedel och diskborste. Sedan i kryddväg salt, peppar, basilika, chili, rosmarin och olivolja. Väl på festivalen köpte vi wraps, tomat, lök, bönsalsa, majs, isbergssallad och gurka.

Detta insåg vi, var genialiskt. Ariel följde inte med förra året (och inte i år heller, damn you), så jag har fått slå slag i saken själv och fortsatt att göra luncherna på Roskilde till succéer.

Sen en shout out till sista dagen då vi lägger upp ett ”buffébord” i campet över saker vi hittar som folk lämnat efter sig (mest dålig sprit):

roskilde 2013 buffébord 2

Och en shoutout till Luger som på Stockholm Music & Arts har detta matstånd samma år som de gjorde Way out West vegetariskt:

veggie hell music arts 2013

Hur var vädret?

Piss på Hultsfred, fast jag minns att regnet under Mew gjorde spelningen mysigare. På Roskilde kan det ha regnat under någon enstaka dag eller två, men annars soligt, som ni kan se på denna underbara bild med Carro:

roskilde 2013 carro är härlig

Årets bästa citat från bortaboken?

Från Hultsfredsfestivalen har jag själv citerat Malin som under något tillfälle sa:

”Det är typ rätt bra väder för att vara regn”.

En annan riktigt arg som jag uppskattade var den här:

Jag hatar folk som skryter med att dom är unga. Ba ”jag är faktiskt bara arton”. HÅLL KÄFTEN!

Roskilde 2013 ariel i solen

Ett svar to “Alla mina festivalår: 2013 – Bajsets sommar”

  1. Alla mina festivalår: 2014 – Spyans sommar | Says:

    […] Sveriges största blogg om sociala situationer « Alla mina festivalår: 2013 – Bajsets sommar […]

Kommentera

