Alla mina festivalår: 2011 – Snorets sommar

emmaboda 2011 kurra med alma

Festivaler besökta?

Roskilde och Emmaboda

Vad var speciellt med det här året?

Vårt Roskildecamp som vi har än idag fick föddes i sitt första stadie. Som en slags betaversion, eftersom ett par människor som bodde i vårt camp det här året var riktigt luddiga. Detta var även mitt allra sista Emmaboda.

Detta var också första året då vi innan själva festivalen gjorde en räd på myrorna. Det har sen dess blivit tradition att leta på myrorna innan festival efter jättefula prydnader att ha i campet, men framförallt svindåliga serietidningar:

lilla fridolf

Det är liksom inte ens kul ironiskt. De som läste fick ångest. Kolla bara hur dåligt Ariel mår här:

ångets av lilla fridolf

Nya bekantskaper från det här året som du minns extra väl?

Jag minns tydligt när jag vaknade en morgon och upptäckte att det satts upp ett tält mitt under partytältet. Jag tänkte ”vad är det för jävla idioter som sätter upp ett tält under ett partytält?”. Det var Josefin och Carro som hade intagit Roskilde för första gången.

roskilde 2011 solskydd

Håller ni kontakten?

Det må du tro. De har båda återkommit till campet varje år och jag har blivit nära vän med de båda sen jag flyttade från Malmö till Stockholm.

Årets bästa konsert?

Precis efter festivalsommaren hade jag svarat Deadmau5, för att jag lyssnade väldigt mycket på honom då och hade hajpat konserten på förhand väldigt mycket. Men sanningen är att det inte var så fett som jag trodde och jag hade rökt på innan vilket tyvärr förstörde upplevelsen något.

Så det riktiga svaret är: Iron Maiden! Bruce Dickinson lallade runt på scen som om han suttit i rullstol hela livet och precis mirakulöst fått benen fixade. De hade också exakt samma setlist hela turnén vilket gjorde att jag på förhand både visste ordningen av låtarna, så jag visste när det var en låt jag ogillade, då gick jag och köpte öl, eller var redo för de låtar jag gillar. Jag är inte så mycket för överraskningar på konserter, de är sällan bra.

Roskilde 2011 ciggen
Jag, under Iron Maiden.

Årets sämsta konsert?

Arctic Monkeys. Gäspar bara jag tänker på det. Daniel-Adams Ray på Emmaboda var egentligen dålig också, men det kompenserades av att hans mellansnack var så fruktansvärt konstiga att de födde en egen facebooksida.

Årets bästa fylla?

På Emmaboda, när jag dygnade utan någon egentlig anledning och mest hängde i mitt camp. Vi fick besök av Carl-Fredrik Larsson som är en musiklärare från Göteborg och tydligen lite av en festivalkändis. Han blir snabbt en campingfavorit genom att spela skojiga låtar som ”kompisarna i buljong”.

Så vi sjöng, jag skrev saker på min skrivmaskin jag hade tagit med mig och jävlades med en halvt däckad ung kille med blått hår som vi kallade för ”mushroom boy”.

skrivmaskin emmaboda 2011

Till slut, vid runt niotiden på morgonen gick jag till slut och la mig. Precis då kom TV4 och intervjuade folk i vårt camp. När jag fick reda på det försökte jag besviket försvara mig med att jag iaf blev intervjuad av australiensisk TV på Roskilde en gång. Men det var en lögn.

roskilde 2011 wethead

Årets bästa internskämt?

Började, av någon anledning, att skriva ”Tillhör Kuken Andersson” på alla stolar i campet. Även det lilla rusta-tältet där vi hade högtalaren tillhörde Kuken Andersson. Och ett torn, och ett tält till, osv. Plötsligt märkte vi en hysteriskt rolig sak med detta tilltag: Danskar vet inte vad kuken betyder.

hundringen tillhör kuken andersson

Så varje gång vi hade besök i campet av danskar började de fundera och fråga vem den där Kuken Andersson egentligen är och varför han äger alla stolar. Så backstoryn om Kuken Andersson föddes. Att han hade ett tält på varje campområde. Att han åker runt i rullstol men egentligen kan gå. Att vi fick låna stolarna för att vi hade gjort en del tjänster åt honom. Att han var delägare till Roskildefestivalen. Och så vidare.

Det här internskämtet ballade sedan ur post-Roskilde:

kuken andersson ariel

Årets bästa rövarrunda?

När jag och Ariel rände runt på Roskilde några dagar in i festivalen. Ariel, som då var ihop med en tjej som inte var på festivalen började plötsligt hela tiden prata om att jag ska ragga på olika människor vi stötte på. ”Du borde ragga på henne” eller ”Ah, henne borde du lägga en stöt på!” och ständigt menande blickar när vi satt i camps och jag pratade med någon tjej. Det var väldigt gulligt hur hans sexuella frustration som inte gick att få utlopp för gick över till mig istället.

emmaboda 2011 ariel och jag
Oslagbar festivalduo. 

Något i camplivet som var extra bra?

Det var som sagt det här året vårt camp började bildas på Roskilde. Förutom de jag nämnde ovan fick man stifta bekantskap med Eric Monroy och Anders Karlsson. Den senare trodde jag var norrman i ett helt dygn innan jag insåg att han var både var från Trollhättan och hade pratat svenska hela tiden. Jag var väldigt full.

Däremot var nog campet på Emmaboda snäppet vassare eftersom det var fler malmövänner som joinade in där, för många random på Roskilde jag varken pratade med eller klickade särskilt mycket med.

roskilde 2011 party party

Något i camplivet som var extra dåligt?

Ja, på Roskilde tillkom många underbara människor till vårt camp. Men jag förstod inte riktigt varifrån alla kom, det fanns vissa gäng som ingen verkade känna överhuvudtaget. En av dom kuferna hette Sebbe och är den drygaste människan jag träffat i hela mitt liv.

Jag kommer ihåg när han arrogant nekade till att bjuda på en cigg efter att man själv bjudit på flera stycken till honom när han inte haft. Eller hur han hela tiden skakade på huvudet och suckade så fort jag drog ett skämt, gjorde en rolig dans eller annan slags spexig aktivitet man SKA göra på festival. Fy fan.

Känslor blir ca 100 gånger starkare på festival när man är full, så det gäller att alltid se till att de håller sig på ovansidan av spektrat. Sebbe kanske inte var en så farlig människa egentligen men fy helvete vad jag ogillade den jäveln.

fittsebbe
Tönt-Sebbe.

En annan i campet hette typ ”Kenneth” eller något annat fult namn och pratade om hur han föredrog Arvika framför Roskilde. Han kan med andra ord fara åt helvete.

Årets bästa matupplevelse?

Jag tror det var detta år jag upptäckte tomatsoppan på Roskilde. Den kostar 20 spänn, innehåller ruccola, jordnötter och är den perfekta måltiden att slurpa i sig innan man går och lägger sig.

Hur var vädret?

Soligt och fint nästan hela Roskilde förutom lördagen då det åskade under The Strokes. Emmabodas väder var åt helvete, regnade väldigt mycket. Jag minns att folk i campet var väldigt bittra över det här men att jag själv inte brydde mig så värst mycket. Jag hade en väldigt rolig emmabodafestival vilket är konstigt eftersom alla i mitt camp i efterhand sagt att just den festivalen sög.

emmaboda 2011 party party
Fest på Emmaboda

Årets bästa citat från bortaboken?

”HØJ VOLYMEN OCH DÖDA EN DANSK”

Uppskattar också den motto-klingande meningen ”Det är alltid läge för skickliga människor att umgås i vårt camp” som jag tror att jag skrev själv.

EXTRA:

Spana in filmen jag gjorde till Ariel efter Emmaboda 2010, en reaktion mot att han sa att han inte skulle följa med det här året (men det gjorde han ju såklart). Den blev uppmärksammad av Emmabodas officiella facebooksida några år senare och verkade vara väldigt uppskattad:

3 svar to “Alla mina festivalår: 2011 – Snorets sommar”

  1. väderkarta.se - väder Malmö Says:

    Vädret i Malmö idag, i morgon och upp till 10-dygnsprognos. Temperatur, vind, nederbörd, väglag och mycket mer väderinformation.

  2. Alla mina festival år: 2013 – Bajsets sommar | Says:

    […] 2008 2009 2010 2011 […]

  3. Alla mina festivalår: 2014 – Spyans sommar | Says:

    […] 2008 2009 2010 2011 2012 […]

Kommentera

