Alla mina festivalår: 2010 – Svettets sommar

emmaboda 2010 metal

Festivaler besökta?

Siesta, Roskilde och Emmaboda.

Vad var speciellt med det här året?

Enda året jag varit på festival med en flickvän. Sen att jag och Alma åkte till Siesta ironiskt bara vi två. Vi kände oss för gamla för festivalen men ville gärna se bob hund, The Hives och så vidare. Så vi bestämde oss för att det skulle bli ”vår festival” där hon och jag skulle se band, supa ihop och ha det bra. Innan jag skulle åka ville min dåvarande tjej ”överraska” mig på festivalen men frågade Alma först om det var ok.

Alma svarade ”nja helst inte” (eller något i den stilen) vilket gjorde mitt ex väldigt arg. I en relation ”ska” man ju vara på sin flickväns sida, vilket var svårt i det här läget. Jag förstod att en helst undviker att vara tredje hjulet en hel festival.

Nya bekantskaper från det här året som du minns extra väl?

Jag tror det här var första gången jag träffade min vän Almas lillebror och hans kompisgäng. De hade ett camp där de blåste i ett horn, vilket betydde att hela campet skulle heila tre gånger. Minns jag inte helt fel så anmälde ett granncamp dom för hets mot folkgrupp, vilket jag tycker är hysteriskt roligt.

På Roskilde bodde vi grannar med ett gäng stockholmare som vi började hänga en hel del med. Mest eftersom vårt camp invaderades av 13 supergrabbiga killar som satt och spelade ölspel konstant. Eller egentligen mest för att dom är underbara.

roskilde akt

Håller ni kontakten?

Jag har inte jättebra kontakt med Almas lillebror, men har däremot blivit väldigt god vän med hans vän Teodor som också var med på det här årets Siesta.

Stockholmarna på Roskilde trivdes vi så bra med att vi bodde i samma camp året därpå och har gjort det varenda år sen dess. Så ja, vi håller definitivt kontakten. För att citera ”tipsen till oss själva” vi alltid skriver under/efter festivaler:

Ha ett back-up camp ifall majoriteten (i ljudväg) är 94:or av könet kvinna eller 88:or av könet man. Back-up campet får gärna bestå av sköna Stockholmare, varav en heter Leo och har snygg mun.

Årets bästa konsert?

Die Antwoord på Roskilde. På den här tiden sågs de fortfarande mest som ett småspexigt framtida one-hit-wonder. I år ska de lira på största scenen på samma festival. vilket kommer bli kul. Däremot inte riktigt samma sak som att se dom en söndagseftermiddag på en mindre scen. Att man skådade Ninja med Dark Side of the Moon-kalsonger jucka så att man tydligt såg hans peniskontur, samtidigt som Yolandi i guldtights skakade rumpa var helt klart sommarens märkligaste (och roligaste) upplevelse.

Teddybears och Robyn på samma festival var riktigt bra också. Känns generellt sett som att svenska band alltid är roligare att se utomlands, som att de anstränger sig lite mer.

spexar emmaboda

Årets sämsta konsert?

Mew på Siesta. Man ska inte se ett band man älskar på Roskilde och sen förvänta sig samma scenshow, publikengagemang och ljudkvalitet på en liten svensk skitfestival.

Årets bästa fylla?

Vet inte om det räknas som fylla. Men jag och min dåvarande tjej blev berusade av något annat när vi var på en rövarrunda i West. På tillbakavägen träffade vi två tjejer i vårt camp (de i citatet ovan som fick tituleras ”94:or av könet kvinna”) som vi hade stört oss på hela festivalen.

I detta tillstånd minns jag inte exakt vad vi sa till dom, men jag minns att vi gjorde narr av dom och tyckte att det var hur roligt som helst, eftersom de inte förstod att vi gjorde narr av dom. Eller vi trodde det då. Antagligen förstod de exakt vad vi höll på med och har tyckt att vi varit otrevliga idioter sedan dess. Vilket ju iofs gör minnet av händelsen ännu roligare.

En annan fantastisk grej var att Ariel köpte en endagsbiljett till sista dagen av Emmabodafestivalen. Återigen dygnade vi sista natten, hittade en övergiven soffa vid det nedlagda chilltältet och en hög med frigolit där jag inte minns exakt vad vi gjorde. Jag tror vi hade en låtsastalkshow och lät förbipasserande vara våra gäster som vi intervjuade.

Årets bästa internskämt?

På Roskilde introducerade någon en succéartad skål. Den började med att någon i campet börjar ropa ”JAAAAAAAA…” och alla joinar in i ”AAAAAA”:et. När man känner att man ropat ”AAAAH” tillräckligt länge tar någon initiativet (tex den som började ropa) att skrika ”…AAAAG HAR BØLGET UT PÅ HAVET I EN KEMPELITEN BÅT. SKÅL!”. Jag tror tyvärr att det var de grabbiga grabbarna vi ogillade att bo med som introducerade det här, men det är en intern grej som även stannat kvar med oss och som ibland än idag görs i vårt Roskildecamp.

Samma grabbar höll även på att tjata om en ”unicorn man” men jag minns inte riktigt vad det handlade om.

På Siesta hade jag och Alma massvis med internskämt också. Tex att vi betonade allting så som Fred Flinta betonar saker när han pratar med Dino i svensköversatta Flintstones.

calle kristian
Jag med tusentals saker i ena handen så att jag kan hålla om idol-tvåan Calle Kristiansson med den andra.

Årets bästa rövarrunda?

När jag och Ariel på Roskilde (en enkel rövarrunda med Ariel på Roskilde är alltid de bästa rövarrundorna) gick förbi ett camp som hade alla versioner av ”små”. I Danmark finns en lakritslikör som heter små blå, små røde, små grå osv. Detta camp hade allihop och ville att vi skulle testa alla. Flera gånger.

En annan jätterolig sak är att min dåvarande tjej hela tiden ville att jag skulle vara tillbaka i campet vid en utsatt tid. Så under en viss rövarrunda sa Ariel upprört att ”jag var roligare när jag var singel”.

Något i camplivet som var extra bra?

På Roskilde bosatte vi oss på en plats där man egentligen inte fick sätta upp tält. Men vi organiserade oss, såg till att sätta upp dom allihop samtidigt och Roskilde ryckte på axlarna och lät oss. That’s how it’s done.

utsatt tid
Innan vi obstinat satte upp tälten trots att vi inte fick.

Något i camplivet som var extra dåligt?

På Siesta blev jag bestulen på en vinbox, fick vittna ett knytnävsslagsmål och annat osoft. Men jag och Alma hade kul ändå:

alma väktare

Årets bästa matupplevelse?

Jag tror detta var året jag för första gången testade smålandsrullen på Emmaboda. Jag älskar groddar, så jag älskade den också. Men lite för dyr för mat man inte blir mätt på.

Hur var vädret?

Roskilde och Emmaboda minns jag inte riktigt väder, alltså var det mest soligt och bra. Det var fruktansvärt väder på Siesta. Blåste och regnade och hade sig. Det löste jag och Alma genom att ha vin&pringles häng i vårt tält:

siesta tälthäng

Årets bästa citat från bortaboken?

Med denna mening sammanfattar Johannes den frenetiska alkoholromantiken som råder i vissa lägen på festivaler:

”Låt ölen bubbla i käften på dig medans whiskeyn bränns gott i halsen /Johannes Gomraiols”

krokodiltuborg

2 svar to “Alla mina festivalår: 2010 – Svettets sommar”

  1. Alla mina festival år: 2013 – Bajsets sommar | Says:

    […] 2008 2009 2010 2011 […]

  2. Alla mina festivalår: 2014 – Spyans sommar | Says:

    […] 2008 2009 2010 2011 2012 […]

Kommentera

