Alla mina festivalår: 2009 – Loskans sommar

salazar slythering emmaboda

Festivaler besökta?

Roskilde och Emmaboda

Vad var speciellt med det här året?

Jag fattade grejen med Roskilde. Jag upplevde ett riktigt dramatiskt bråk på en festival för första gången, blev utslängd från en festival och träffade en person som jag sen gick och blev ihop med i ett år.

Nya bekantskaper från det här året som du minns extra väl?

Sara. Efter att ha sett Navid Modiri & Gudarna gick jag fram och pratade med Navid. Jag sa att jag ville starta en flashmob. Han sa ”ok, vad ska vi göra?”. Och jag sa ”Under Markus Krunegård… så ska ALLA hoppa upp på varandras ryggar!”. Navid tittade på mig en stund och sa sen ”Jättebra idé! Vi ses vid mixerbordet innan konserten. Gå och säg åt alla på campingen så att vi blir så många som möjligt.

Så det gjorde jag. En del var nyfikna och sa att de skulle komma. Andra tyckte idén var superkorkad (det var den också) och sen träffade jag ett gäng där jag av någon anledning inte fortsatte gå vidare till andra camps. För där satt hon ju.

Också spelade Markus. Det var ingen som hoppade upp på någons rygg. Men vi kysstes däremot. Och spenderade hela kvällen och natten med varandra. Vi missade alla banden vi hade tänkt se.

Några månader senare åkte jag från Malmö till Linköping och besökte henne. Sen var vi ihop i ett år.

Håller ni kontakten?

Jag kollade just nu och såg att det var ganska exakt ett år sen någon av oss skrev något på facebookchatten till varandra sist. Så nej, det skulle jag inte säga att vi gör.

Årets bästa konsert?

Mew på Roskilde. Jag såg dokumentären om Roskilde kvällen innan jag åkte och fastnade för låten som avslutade filmen. Jag såg att det var Mew som låg bakom och insåg att de även skulle spela på det årets festival. Eftersom jag var så spänd på att åka på Roskilde igen så lyssnade jag på Mews två skivor på repeat hela natten. Färskt i minnet struntade jag i Kanye West och gick och fick rysningar av dom istället.

emmaboda linköping

Årets sämsta konsert?

Nordpolen på Emmaboda var generande dåligt. Jag tror han sjöng ungefär varannan rad, drack kir samtidigt och ibland gick han bara ut från scenen och var försvunnen i någon minut. Det fina är att jag såg Nordpolen igen för två år sen ungefär och då var han hur bra som helst.

Årets bästa fylla?

emmabodakaos

Minns ni ölänningarna jag nämnde i 2008-inlägget? Jag åkte direkt till Emmaboda från öland detta år med samma gäng och många av deras andra vänner jag inte träffat innan.

Sista natten på Emmaboda dygnade jag eftersom mitt tåg gick typ sju på morgonen. Det som är på bilden ovan uppstod. Vi förstörde partytält, trummade, tävlade om vem som kunde kasta stålpinnar längst, fäktades och gjorde ett jävla oljud. Fler och fler joinade in och plötsligt var vi runt 15 pers som skapade kaos.

Plötsligt kommer fyra killar till och bär på ett nytt partytält. Fan vad fint tänker vi och en kille slänger genast in sig i det och trashar det.

Plötsligt kommer dussintals väktare från ingenstans. De griper de som bar på tältet, killen som hoppade in i tältet och… mig.

Varför grep de mig? Jo, jag försökte försiktigt smyga därifrån eftersom jag tänkte ”mitt tåg går från emmabodas station om knappt en timme. Jag har inte tid med det här”.

Tydligen hade de fyra killarna stulit partytältet bakom en av scenerna. Det visste inte jag. Ändå blev jag utskälld en lång stund innan de följde med mig för att packa ihop. Jag fick väcka Befrin och Ariel som låg och sov.

Sen slängde väktaren mitt tält. Jag vet inte varför. Det kanske var en slags bestraffning eftersom det var meningslöst att klippa mitt band vid det här laget, eftersom jag blev utslängd EFTER att jag själv hade velat gå därifrån. Brydde mig inte om tältet, men jag har ända sen dess funderat. Hade de verkligen rätt att slänga mitt tält? Rent lagmässigt alltså?

Bra fylla i alla fall.

Årets bästa internskämt?

vem vare
Inte ett internskämt, men ett internetskämt.

Hade av en oklar anledning med mig Harry Potter och fenixordern med mig till Emmaboda. Jag läste om alla Potterböcker under sommaren och ville ha något att göra på tåget. Så en natt när jag, Ariel och Befrin skulle försöka sova drog jag en godnattsaga i form av att jag läste högt ur boken men ersatte alla verb med ”fuck”. Det blev meningar som ”Harry fucked his wand on his forehead” och ”Snape fucked harry in the eyes”.

På Roskilde började vi säga ”kötta” om allting. Och av någon anledning var allt som var linjeformat eller stångformat ”remmar”. Exempelvis skulle vi kalla gurka för ”en rem av grönska”. En penis för ”en rem av kön” och när Ariel fick en linjeformad svart fläck i ansiktet hade han en ”rem av svartma”. Ett vanligt svar i campet var också ”24/7” på vilken fråga man än ställde, vilket ibland blev kul.

På Emmaboda älskade vi låten Warp 1.9 av Bloody Beetroots som vi sjöng på hela hela tiden, jag och Ariel. Vi hävdade dock bestämt att den låten vi sjöng på var ”Starter” av Boys Noize. Vi blev flera gånger rättade av folk som hade koll, men det var först när jag kom hem och letade upp Starter som jag insåg att det var en helt annan låt.

gänget emmaboda

Årets bästa rövarrunda?

Eftersom jag detta år jobbade som Coffee Cow på Roskilde blev jag under dagen kompis med olika gäng på den östra delen av campingen, jag bodde själv på västra. Det gjorde att jag sen på kvällen kunde ta med Ariel och besöka samma camps som jag visste hade det fetaste ljudsystemet/bjöd på den finaste spriten/pratade roligast danska. Med andra ord levde vi som kungar på east och någon natt hittade vi ett övergivet camp där vi spelade på deras gitarr, drack av deras öl och rövade ett helt flak som vi tog hem till C och drack upp där.

späckis
En bra natt på East.

Något i camplivet som var extra bra?

Att jag upptäckte hur fantastiska människorna är på Roskilde. Jag stötte för första gången på ”The Orange Feeling”. Även om jag aldrig kommer göra om det, så tror jag det var mycket tack vare att jag jobbade som Coffee Cow. Jag hade väldigt mycket ålderskomplex vid den här tiden och tänkte automatiskt att alla som är äldre än mig, ser ner på mig.

Jag minns särskilt en underbar man i 40-års åldern som extremt engagerat pratade om ett dansk korv med bröd-snacks (lät skitvidrigt) och om hans flipflops som hade inbyggda flasköppnare.

Eller kvinnan som gav mig 50 DKK i dricks och som jag på senare tid insett är Rikke Øxner, Roskildes huvudbandbokare.

Eller gubben som satt utan band och rökte en spliff, hotfullt visade sina bandlösa armar för en stackars 17-årig vakt och sa ”vad ska du göra åt saken!!” och tog ett bloss till.

Eller den svenska kvinnan som hånskrattade åt att hennes föräldrar under Roskilde ”tvingas umgås med mina barn” och sen tog en fisk-shot.

För att inte tala om den gången jag blev omringad av nordmän som bara för mig, spelade en massa svenska låtar. Abba, Björn Afzelius, Carola, Ebba Grön och givetvis ”Somliga går i trasiga skor” när de upptäckte mina silvertejpade fejk-converse.

Alla dessa människor fick mig att inse att Roskilde var något helt annat än gemene festival.

roskilde 09 bortaboken

Något i camplivet som var extra dåligt?

Det enda dåliga som hände var att mitt och Ariels ex skapade osämja. Höga på något tömde de Ariel och Befrins tält på innehåll, slängde ut det i skogen, sprutade mjukost i hela tältet och ritade hakkors på det.

Jag ser detta med Befrin, frågar i någon minut granncampet om de såg vad som försiggick. Direkt därpå kommer Befrin tillbaka, blodig i hela ansiktet. Hon säger fnissandes ”Jag har slagit ner ditt ex”. Tydligen hade hon sett dom någonstans medan jag pratade med granncampet, slagits med dom i någon minut och sen kommit tillbaka.

Allt med det där var extremt luddigt.

Årets bästa matupplevelse?

Jag tror det här var året då jag testade Roskildes vitlöksbröd för första gången. Fortfarande en stabil maträtt, inte särskilt mättande, men oj så god.

Hur var vädret?

Roskilde hade sitt varmaste år på 33 år, ett opassande år att jobba med att sälja kaffe ur en skittung ryggväska med andra ord.

Årets bästa citat från bortaboken?

Går givetvis till de som hyllade Michael Jackson på ett ovanligare sätt:

”ET PÆDOFILT SVIN ÆR DØTT /CAMP HASH OG SPORT”

2 svar to “Alla mina festivalår: 2009 – Loskans sommar”

  1. Alla mina festival år: 2013 – Bajsets sommar | Says:

    […] 2008 2009 2010 2011 […]

  2. Alla mina festivalår: 2014 – Spyans sommar | Says:

    […] 2008 2009 2010 2011 2012 […]

Kommentera

