Alla mina festivalår: 2008 – Satsens sommar

siesta 2008

Festivaler besökta?

Siesta, Roskilde, Emmaboda och Way out West

Vad var speciellt med det här året?

Det var första gången jag styrt upp ett riktigt camp på förhand. Kolla bara på den här fantastiska kartan jag ritade i ms paint och la upp på bilddagboken:

Skärmavbild 2015-05-21 kl. 21.17.57

Det var också första gången jag jobbat på en festival, mitt allra första Roskilde och första gången jag besökte en större stadsfestival.

Nya bekantskaper från det här året som du minns extra väl?

På Siesta träffade jag det fantastiska Camp Öland. De skrev följande i min bok:

”JOSEPH KÄRE VÄN. DU HAR GJORT MITT SIESTA 08 UNDERBART! Att jag kommer att komma ihåg och älska dej med hela mitt hjärta. Erik, Camp Öland”

”Joseph, med fotboll och poesi har du fångat mitt hjärta. Att lämna dig är en alltför stor smärta. Du är skyldig mig en knäckebrödsfrukost. Kom till öland! Kärlek /Lovisa Camp Öland”

Och det gjorde jag! En helg i juli spenderade jag i Borgholm, där vi spelade minigolf, festade och åt på Kenneth på torget.

Detta Siesta träffade jag även Madeleine som jag blev så förälskad i att jag funderade på att ta en buss till Halmstad och överraska henne. Allt jag visste om henne var att hon gick en viss linje på ett gymnasium och att det bara fanns den linjen på en skola i Halmstad. Det var annonserat vart skolavslutningen skulle vara, så jag planerade hur jag skulle dyka upp där och hålla ett tal om hur kär jag var, ni vet som i filmerna. Jag mailade en av hennes lärare som tydligen på just denna skolavslutning berättade att hon fått ett ”gulligt mail”. Då ringde hon upp mig till slut och det visade sig att Madeleine ”typ nästan är ihop med någon”. Jag blev ledsen.

Håller ni kontakten?

Öland besökte jag sommaren därpå på samma sätt, men det visade sig vara fel helg att göra det på det året. Alla jobbade, så jag spenderade mycket tid på att spela Guitar Hero för mig själv. Men sen bodde vi i samma camp på Emmaboda, men det tillhör nästa inläggs historia. Idag är vi vänner på facebook mest men haft vaga planer på att ses ett par gånger.

Vad gäller Madeleine så höll vi kontakten och började ses igen ett par år senare. Idag är vi väldigt goda vänner.

Årets bästa konsert?

Jag_innan_Judas_Priest_Heavy_Metal
Från Roskilde 2008 där jag skar upp mitt finger som behövde sys. Detta gjordes precis bredvid oranga scenen samtidigt som Neil Young spelade.

Det är svårt att välja en bästa konsert det här året. Men Judas Priest på Oranga scenen på Roskilde var mäktigt. Hela högstadiet lyssnade jag supermycket på Judas Priest. Och även om jag i gymnasiet lekte svårt och började lyssna på Velvet Underground, Pink Floyd och Nirvana, så stoppade det mig inte från att stå längst fram och sjunga med utantill till alla texter.

Andra fantastiska konserter: bob hund på Roskilde, Lykke Li på Roskilde och Broder Daniel på Way out West.

Årets sämsta konsert?

Radiohead på Roskilde. Något av det tröttaste jag sett i mitt liv.

Årets bästa fylla?

Spontant tänker jag på den gången jag träffade en medlem ur Billie the Vision & the Dancers på Emmaboda. Jag, småfull säger att ”jag LOVAR att se er konsert”. Ett par timmar senare är jag inte småfull längre. På avstånd hör jag Billie the Vision & the Dancers spela på Ängenscenen. Jag skriker ”ÅH NEJ, JAG LOVADE JU!” och börjar springa, inte den vanliga vägen runt utan GENOM skogen. Jättefull, Snubblandes ut ur skogen och med skrapsår överallt ser jag tre minuter av konserten för att sen gå och festa istället, ain’t got time for lugn musik i det stadiet.

Men jag höll det jag lovade.

He_s_the_goldman_I_m_watching_his_back_cause_i_m_his_soundtrack
När jag på Siesta 2008 följde efter Marcus och var hans soundtrack

Årets bästa internskämt?

Det var ett jävla tjat på Siesta om att ”Långben är hare”. En annan, extremt enkel, var på Way out West där jag och Ariel skrek ”SPÅÅÅÅRVAAAAGN!!!” så högt vi kunde så fort vi såg en spårvagn.

Årets bästa rövarrunda?

Detta var innan jag hade pondus nog att göra ordentliga rövarrundor på Roskilde. Ärligt talat var det nog mitt sämsta år där. Jag grät vid ett tillfälle, nojade över att mina saker skulle bli stulna och vågade inte prata med någon. Så bästa rövarrundan måste nog ändå varit på Siesta när jag hittade Camp Öland!

Något i camplivet som var extra bra?

Simon_gillar_att_ha_sina_mackor_varma
”Jag gjorde upp ett tält för dig och nu brinner hela skogen”

Campet på Emmaboda blev väldigt bra vill jag minnas. Det var en skön blandning av coola gymnasievänner, Hässleholmsvänner från året innan och högstadievänner från Kristianstad. Se bara här hur bra jag trivs:

mums

Och tack vares Roskildes flagg-workshop (vart tog den vägen!!!??) hade jag med mig en flagga till campet:

camp sats

Av någon anledning blev flaggan uppbränd av några Malmövänner från ett annat camp. Jag minns inte riktigt varför.

Något i camplivet som var extra dåligt?

Att det inte fanns camp på Way out West.

Årets bästa matupplevelse?

Hade trangiaköket med till Roskilde och struntade blankt i att gå till strandområdena en natt i campet. Jag och Ariel gjorde varsin skål med nudlar och var så fyllehungriga att vi hajpade nudlarna till skyarna. Det var det godaste vi någonsin hade ätit.

Hur var vädret?

Minns inget annat än sol. Förutom när vi packade ihop tälten på Roskilde, då det plötsligt började ösregna. Och fortsatte regna hela vägen när vi gick runt mot tåget och hörde Jay-Z på avstånd som vi av någon anledning inte stannade för att se.

Årets bästa citat från bortaboken?

”Jag har varit i alla städer, letat efter dig” skrivet av Madeleine jag blev kär i på Siesta. Detta fick mig att ge Håkan Hellström en chans för första gången som jag dissat av principiella skäl sen tidigare.

Ett roligare är dock ”Jag hade en gång en båt, med det var för längesen. Haha, fy fan vad längesen det va! Var fan är min båt?”! /Peder Camp Raccoonia”

2 svar to “Alla mina festivalår: 2008 – Satsens sommar”

  1. Alla mina festival år: 2013 – Bajsets sommar | Says:

    […] 2008 2009 2010 2011 […]

  2. Alla mina festivalår: 2014 – Spyans sommar | Says:

    […] 2008 2009 2010 2011 2012 […]

Kommentera

