Alla mina festivalår: 2007 – Blodets sommar

Det har blivit en hel del festivaler för min del sen jag som sjuttonåring och min vän Viktor tog oss ner till Siestafestivalen.

Tack vare mina bortaböcker (vandrande gästbok jag har en ny av varje sommar på alla festivaler) går det också att strukturera upp allt. Annars hade jag nog lätt blandat ihop mina fem besök på Emmabodafestivalen eller mina galet sju besök på Roskilde.

Nu strukturerar jag upp ännu mer tänkte jag. Vi tar det år för år, i enkätform!

Då börjar vi alltså med, 2007 – BLODETS SOMMAR:

Chilla_i_taltet

Festivaler besökta?

Siestafestivalen och Emmabodafestivalen

Vad var speciellt med det här året?

Det var mitt allra första år på festival. Hade egentligen inte råd med Emmaboda, men fick så pass blodad tand av Siesta att det blev det enda jag önskade mig i födelsedagspresent.

Nya bekantskaper från det här året som du minns extra väl?

Kanske inte ”nya” i det avseendet eftersom jag hade träffat dom ett par gånger i Malmö. Men Befrin som jag spenderade sista natten med på Siesta var den som övertygade mig att följa med till Emmaboda (där blev hon å andra sidan så sjuk att hon var tvungen att opereras, men det är en annan historia) bondade jag för första gången på riktigt med. Hon citerade min youtubefilm ”Stadens kärna” och vi gick till random camps där hon sa ”Hej allihopa. Det här är Joseph. Han är jude”.

Sen bondade jag också för första gången med Ariel och Alma på Emmaboda som numera är mina bästa vänner. Sista natten på Emmaboda (det är något visst med de där sista nätterna där man dygnar ihop för att ta en tidig resa hem) satt vi i ett camp och förutom allmänna samtal pratade vi väldigt mycket om olika slags kroppvätskor (mest om sats).

Jag minns också väldigt väl ett camp från Kalmar, där en Kalle hade ett väldigt ovanligt skratt som jag imiterade i åratal efteråt för att irritera folk.

Håller ni kontakten?

Befrin, Alma och Ariel är som sagt mycket mycket goda vänner med mig. Jag träffade Kalle på debaser i Malmö i somras om jag inte minns fel och även på Emmaboda 2011, han skrattade inte så roligt längre dock.

Årets bästa konsert?

The Animal Five på Siesta var en vansinnig spelning. Inte bara för att sångaren påminner väldigt mycket om tex Thomas Öberg eller Howlin’ Pelle med sitt scenuppträdande. Klockan var 14 på dagen och jag hade druckit 350ml vodka (det enda jag hade med mig till hela festivalen lol). Så på denna första konsert på hela festivalen gick jag loss som om det vore min sista dag på jorden. Jag svettades antagligen ut all sprit, för jag kände mig spiknykter och utmattad efteråt.

Årets sämsta konsert?

Såg väldigt få band det här året, festade mest. Minns att Peps Persson var väldigt tråkig att se.

Årets bästa fylla?

På Emmaboda hade jag med totalt 13 st Sofiero Guld (7,5%) som tog slut näst sista kvällen. Då fick jag lite från ingenstans en blåbärvodkaflaska av någon jag bara hade småhängt med tidigare. Han tyckte smaken var äcklig. Sen gick jag och spelade ”jag har aldrig”, de andra drack öl, jag drack ren vodka.

Av någon anledning mindes jag att jag skulle se Dinosaur Jr. Där träffade jag en tjej som jag hånglade upp och vi gick till mitt tält. Problemet med mitt tält var att det inte var mitt tält. Det var ett jättestort tält med mindre ingångar. Vi gick inte in i någon ingång (jag tror de som var tillgängliga hade svämmats över med regn), så under akten lyser plötsligt en ficklampa på oss och Sebbe från Hässleholm ropar ”är det skööönt?!?!?” på ett retsamt sätt. Bra fylla.

Årets bästa internskämt?

Helt klart att med Ariel säga att man skulle satsa på olika saker. Exempel: Ska vi satsa på att ta en öl till? Ska vi satsa på att packa ihop tälten nu så att vi hinner med bussen? Och så vidare.

Årets bästa rövarrunda?

När jag på siesta, helt ensam, gick runt och bestämde mig för att jag skulle hångla med så många som möjligt. På någon timme blev det elva stycken.

Något i camplivet som var extra bra?

Campet på Emmaboda var första gången jag kände ”campgemenskapen” där de som bor ihop får en överjordisk stämning tillsammans. Jag blev tillfälligt bästis med Hässleholm-Sebbe, Lisa, den där snubben med pipan och blev ännu närmare vän med min högstadiekompis Jesper.

Något i camplivet som var extra dåligt?

Jag var en total amatör. Åkte utan tält på grund av att ”du får bo i vårt camp” översattes i mitt huvud till att det fanns plats i ett tält åt mig (det löste sig sen, som det ju alltid gör på festival) och var uppenbarligen sämst på att packa:

Skärmavbild 2015-05-21 kl. 20.21.32

Ja Joseph, du har glömt en hel del.

Årets bästa matupplevelse?

Var vansinnigt bakfull en morgon på siesta. Istället för att fråga campvännerna om man kunde få lite av deras mat gick jag och Viktor hela vägen in till Hässleholm city för att äta en burgare. Jag minns inte varför vi behövde gå in till stan för att köpa en burgare. Eller varför jag bara inte frågade de i mitt camp om något som kunde hjälpa mitt blodsocker.

Hur var vädret?

Soligt nästan hela tiden. Ösregnade någon kväll på Emmaboda men det var nog mest det.

Årets bästa citat från bortaboken?

Inga direkt jättebra citat i den här första varianten av bortaboken. Men jag gillar personen som skrivit ”DU ÄR JUDE :)”. Och hälsningen ”Hej Josef. Hälsningar Fredrik Hansson” eftersom fulla personer på festivaler inte rimligtvis borde skriva så när de får en random bok att skriva i.

2 svar to “Alla mina festivalår: 2007 – Blodets sommar”

  1. Alla mina festival år: 2013 – Bajsets sommar | Says:

    […] 2007 2008 2009 2010 2011 2012 […]

  2. Alla mina festivalår: 2014 – Spyans sommar | Says:

    […] 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 […]

Kommentera

