Roskildepeppen som aldrig verkar sina

roskilde

Varje år har jag blivit mindre och mindre pepp på Roskilde, något som oroat mig. Eller det är det jag tror i alla fall. Jag jämför varje år med när jag 2012 skapade en Roskildespellista redan i december och började peppa redan då. Hur jag nästan hela våren lyssnade uteslutande på band jag skulle se på Roskilde.

Sen såg jag inte ens vissa av dom. Sen var vissa av dom inte ens så bra live. Framförallt: Det här året var ojämnt och fattigt. Jag var pank, åt därför för lite, drack för mycket och sov för konstigt. Jag lovade mig själv att det aldrig skulle hända igen.

Och det har det inte heller. Både förrförra och förra sommaren har jag peppat mindre i förväg men haft det desto roligare på plats. Jag har sett till att fördela ekonomin bättre, äta bättre, se till att vila mer i skuggan på förmiddagen då jag märkt att jag blir svintrött mot småtimmarna om jag inte gör det.

I år har jag nästan medvetet knappt tänkt på festivalen. Ifjol var det osäkert om jag ens kunde åka på festivalen. I år har jag heltidsjobb och fått beviljad semester, så den oron finns inte i år. Jag borde därför peppa mer än vad jag gjorde förra året. Men det har jag inte.

Förrän nu. Häromdagen kom det nästan som en chock. Jag började kolla gamla album från festivalen, lyssnade på band jag sett live, peppat till band jag kommer se live och skrev en guide tillägnad två vänner som kommer åka ner för första gången. Jag blev som besatt helt plötsligt. Bara nu i dagarna har det från ingenstans en enorm vilja och pepp mot festivalen.

Ikväll ska vi ha möte med campet. Något vi ifjol redan hade i början av april. Så vi hade mer framförhållning då, men vi kanske är desto mer peppade nu? Jag vet att jag är. Med mer ekonomisk trygghet kan jag dessutom investera i mer elaborativa spexigheter. Jag har redan börjat planera in vad för slags konstigheter jag ska introducera på den här festivalen.

 

Kommentera

