Återkrav från CSN

Så för lite över en månad sen fick jag en faktura från CSN. Ett återkrav på runt 36 000 kr. Jag antog att det som låg till grund för detta var att jag inte klarade av en enda tenta i höstas när jag läste Retorik A på Södertörn Högskola.

Så jag ringde upp CSN och kollade om det gick att dela upp betalningen, det var inga problem sa dom.

Sen pratade jag med några vänner om det här fallet och de sa något i stil med att jag absolut inte ska behöva betala tillbaka någonting bara för att jag inte klarade tentorna. Jag tänkte ”Heh, vilka har mest rätt här? Myndigheter eller mina två fulla vänner på denna bar?”

Men vännerna hade rätt.

Igår fick jag ett nytt brev som sa att de inte gick att dela upp betalningen alls. Att jag som har en månadslön på runt 16 000 i månaden ska betala 36 000 kr till CSN nu på en gång.

Så jag läste på lite om det här återkravet. Återkrav får bara ske om man avbryter sina studier eller om man ljuger om sin lön medan man pluggar.

Och nog för att jag kuggade alla tentor, jag borde inte läst retorik från första början såklart, men avbröt mina studier gjorde jag ju inte.

Så jag ringde upp CSN och fundersamt frågade vad detta avbrytande kom ifrån. De sa att jag avbröt mina studier i september.

Och kul grej: Det hade jag gjort! Jag avbröt Historia A som var den jag först kom in på, men jag kom ju in som reserv på retorik och ville hellre läsa det.

Så anledningen till återkravet var att någon jöns på CSN såg att jag fått pengar för avbrutna studier och var så rimlig att hen inte kollade upp om jag kanske var registrerad på en annan kurs istället.

Räkningen blev makulerad och jag kommer inte behöva betala 36 000 kr bara sådär.

Jag har typ aldrig varit så här lättad i hela mitt liv.

Kommentera

