En inblick i: Theon Greyjoy

theon_greyjoy

Jag fick frågan om vem i Game of Thrones som jag själv identifierar mig mest med. Svaret är helt klart Theon Greyjoy. Jag ska förklara hur. Först en kort summering om Theons uppväxt innan han dök upp i första säsongen:

Theon växte upp ute på Iron Islands, ett hårt klimat med ett gäng äldre bröder som han fullständigt hatade. Hans pappa bestämmer sig en dag för att revoltera mot Robert Baratheons regim och utser sig själv till kung. Iron Islands blir attackerade av samlade styrkor från hela Westeros. Alla Theons bröder dör i kriget och själv tas han med till Winterfell som en slags försäkring. Skulle hans pappa Balon göra något korkat igen så vet han också att hans enda levande son kommer dö.

Men så startar kriget mellan Lannister och Stark-familjen i första säsongen av serien. Theon tänker sig att om hans familj joinar in i kriget och de vinner så kanske han exempelvis får bli lord över Casterly Rock eller något annat mäktigt efteråt. Istället känner han sig inte alls hemma i Pyke, hans pappa hånar honom för att han inte plundrat sig till sina kläder (fan vad svagt liksom) och blir incestuöst förförd av sin syster. Välkommen hem, Theon.

I all denna identitetsförvirring tvingar sig Theon att bli en brutal mördare när han övertar Winterfell. Precis som i Dothraki-stammen så följer folket på Iron Islands bara de starka.

Identitetsförvirring är framförallt det jag och Theon Greyjoy delar. Jag är född i Uppsala, flyttade till Israel när jag var fem, flyttade till Kristianstad när jag var 11, till Malmö när jag var 15 och flyttade till Stockholm i höstas. På ”frågan vart kommer du ifrån?” finns inget kort svar. Min identitet har liksom irrat sig bort i min uppväxt. Och vem vet, om min pappa hade varit premiärminister i Israel och jag hade åkt med en Ship to Gaza-båt från Sverige för att försöka övertala honom till något och min pappa hade tvingat mig att döda min bästa svenska vän. Vem vet vad jag hade kunnat göra? Ibland är valet lätt som för Jaime Lannister när kungen vill spränga hela staden i luften och han beordrar honom att döda sin egen far. Då är valet att bli en kungamördare enkelt. Inga av Theon’s val har varit lätta. Hans position är så extremt utsatt och han blir dragen åt alla håll av människor som har större makt än honom.

Så var det det där med Ramsay Snow. I böckerna pratas det om honom tidigt, hur han låste in sin fru i ett torn och flådde hennes fingrar. När hon började svälta åt hon upp dom. Rodrik Cassel åkte ut för att fånga honom men Ramsay stjäl sin assistent Reek’s identitet som istället blir avrättad för brottet. Ramsay själv tillfångatas och hamnar i Winterfells fängelsehålor. Theon har ingen att prata med. Maester Luwin ber honom att dra till Night’s Watch och hans män från Iron Islands känner han inte ens. Så han börjar lära känna den här fången som manipulerar honom och kommer på idén när Stark-barnen flytt att låtsas döda dom genom att bränna upp två andra bondebarn.

Men så övertas Winterfell av Bolton-familjen, dödar alla från Iron Islands och Theon blir Ramsays tortyrleksak. Eftersom hans assistent Reek avrättades så får Theon bli den nya Reek och en lång tids tortyr gör att Theon’s gamla identitet försvinner. Detta ter sig just ganska lätt eftersom hans identitet redan från början är rubbad. Han har funnit sig i att bli trakasserad av sina bröder, att växa upp som en gisslan i Winterfell men ändå som en bror till Robb Stark. Samtidigt var han aldrig en riktig northener, inte på riktigt. Och att aldrig få vara något på riktigt gör också att det lilla man hade lättare kan suddas ut.

Vad Theon’s öde i det stora hela kommer leda till är extremt intressant, just eftersom han psykiskt och fysiskt är skadad livet ut. Många skulle nog hålla med om att oavsett om man är en barnamördare så är det han fått uppleva inget som någon förtjänar. Slutligen, en av Theon’s tankar när han reflekterar över sin mördade bästa vän:

And Robb. Robb who had been more a brother to Theon than any son born of Balon Greyjoy’s loins. Murdered at the Red Wedding, butchered by the Freys. I should have been with him. Where was I? I should have died with him. – Theon I, A Dance With Dragons

Kommentera

