Målgrupp

Idag hade jag en väldigt intressant föreläsning på min skola med Henrik Ståhl och vi pratade en del om målgrupper, i synnerhet till hur barn hanterar mörker av olika slag. Jag tänkte mycket på den kultur jag själv tog del av i ung ålder och hur den påverkade mig. Det vi aldrig riktigt kom in på är hur det kan variera vem av syskonen man är. Jag kommer ihåg när min äldsta bror kom hem efter att ha sett Tim Burton-komedin Mars Attacks. Han grät i mina föräldrars armar, det var det läskigaste han sett på länge. Jag tror han var runt 15 år vid det här tillfället, när filmen gick på bio.

När jag själv fick se den höll jag för ögonen i början när det sades bli läskigt, varningen jag hade fått av min bror var klar. Men ju mer jag kollade desto mer insåg jag att filmen inte var läskig alls, inte för mig. Jag var härdad som yngsta syskonet, min äldsta bror var det definitivt inte. Vi tolkar saker olika. Min största fråga till Henrik och hur han bemötte föräldrar som ansett att hans pjäser varit för mörka är också ”vad gör mörkret för skada på barnen?”. Och det finns inget direkt svar.

Så jag tänkte bygga en lista nu över filmer jag minns att jag såg i ung ålder och hur jag uppfattade dom.

6-7 år gammal:

  • Jurassic Park – Någon blir uppäten på en toalett i filmen fick jag spoilat för mig, så den enda hyfsat grafiska dödsscenen var jag ganska beredd på. För övrigt ansåg jag nog bara att filmen var något av det absolut bästa jag sett.
  • Indepedence Day – Den här var upphajpad som väldigt läskig men innehöll mest one-liners från Will Smith. Scenen där en alien använder en människas kropp för att kommunicera med några människor minns jag ganska starkt men har inte för mig att jag blev särskilt rädd för den.

8-11 år gammal:

  • Signs – Av någon anledning fann jag den här fruktansvärt läskig. Jag hade sett en konspirationsdokumentär tidigare på dagen som i mina ögon bevisade att aliens kan komma och ta folk som ligger och sover. Vi gick och såg Signs på bio samma kväll. Jag minns inget jävla skit av filmen, men den stärkte min tanke på att aliens hade kunnat komma och ta mig. Det var sista gången jag sov i mina föräldrars säng på grund av rädsla.
  • Jurassic Park: The Lost World – Fann jag hysteriskt rolig. Så pass mycket att jag såg om VHS:en dagen därpå innan mina föräldrar hann lämna tillbaka den till videoaffären.

12-15 år gammal:

  • Guds Stad – Blev snabbt en favoritfilm. Jag minns också att jag något år senare skulle se den på bio med min klass och hajpade upp den för mina klasskompisar. Vi fick dock alla vår bioupplevelse förstörd av någon annan stökig klass från en annan skola som höll på att tjafsa och killarna som satt bredvid mig skrattade åt en kille från en annan skola som väldigt ogenerat onanerade i biosalongen medan filmen höll på.
  • Sin City – Var såg fräsig för en fjortonårig pojk att jag behövde gå och se den på bio två gånger.
  • Nightmare on Elm Street – Blev direkt en skräckfavorit. Freddy Kruegers långa armar vid stängslet, blodigheten och att sängdöden mot slutet. Återvände snabbt till videomix för att hyra alla sex uppföljare.
  • Saló eller Sodoms 120 dagar – Fortfarande den äckligaste filmen jag sett. Den gav inga traumatiska men eller så men jag var 14 år och onanerade inte på två veckor efter att ha sett den här filmen. 14 år.
  • Gudfadern 1 & 2, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, De feta åren är förbi, Chinatown, The Shininh, Clockwork Orange, 12 Edsvurna män, Garden State, The Far Side of the Moon, en massa Woody Allen, Din Morsa också!, Reservoir Dogs, Eyes Wide Shut, Gökboet och The Royal Tenenbams sågs under den här tiden och alla har varit stora favoriter sedan dess. På ett sätt önskar jag att jag sparat vissa av dom.

 

Kommentera

