De bästa kommentarerna från Blondinbellas blogginlägg ”Feminismen uppmuntrar till offerroll”

Har ni, liksom jag, tyckt att det varit mysigt att beskåda vad Blondinbella har för åsikter om feminismen? Man kanske blir nyfiken på hur folk tänker kring hennes funderingar och scrollar ner på kommentarerna. Det består till störst del av essäer man inte orkar läsa, så jag har helt sonika samlat de allra bästa kommentarerna från blogginlägget (klicka på bilderna för att göra de större):

Skärmavbild 2014-02-13 kl. 03.57.38

Det börjar bra. Linda konstaterar att män ska tillåtas att bära penis och identifiera sig som man. Där håller jag med henne, jag är själv en man som också identifierar mig själv som just detta. Sedan konstaterar Linda att hon är glad att hon bor utomlands numera. Där väcks många frågor. Menar Linda att Sverige numera inte tillåter män att identifiera sig som män? Som en slags tvångs-transsexualitet?

Sen skrattar hon oss rakt upp i ansiktet som måste leva i bunkrar för att myndigheterna inte ska fånga oss och tvinga oss att identifiera oss som annat än män. Huga!

Skärmavbild 2014-02-13 kl. 03.55.36

Här tycker Mimmi att Blondinbella satt huvudet på spiken och startar en hashtag. Tyvärr hakade ingen på. Kanske för att hashtags är oklickbara i kommentarsfält, vad vet jag.

Skärmavbild 2014-02-13 kl. 03.54.15

Lisa håller med Blondinbella! Men håller inte med Linda som ”var glad” att hon bodde utomlands. Lisa tycker tvärtom att feminism osv (?) ”behövs” i alla andra länder utom Sverige som nu alltså är regerande mästare i feminist-OS, får man anta.

Skärmavbild 2014-02-13 kl. 03.53.59

Louise konstaterar här att hon inte vill bli kallad för feminism. Det är rimligt tycker jag, man ska inte axla ansvaret för en hel -ism på en människa. Vi måste vara rädda om våra medmänniskor. Sen får vi reda på att Louise förknippar feminism med idioter! Ord och inga visor. Då i synnerhet med en person som har en pungsparkstatuering och det är ju inte riktigt klokt, tycker Louise.

Skärmavbild 2014-02-13 kl. 03.55.22

Den här kommentaren tyckte jag nog var den allra bästa av de hittills 352 som reagerat på blogginlägget. Isabella skapar en helt egen åsikt som jag väljer att kalla ”osäker”. Det är ovanligt att ambivalenta röster höjs i kommentarsfält (eftersom en kommentar oftast kräver att den som läser blogginlägget får en jättestark reaktion) men det är fint att de syns. Bra Isabella!

Skärmavbild 2014-02-13 kl. 03.53.40

Cilia tycker förresten (det är lite oklart vad hon skrivit tidigare) att ordvalet ”rabiesfeminist” är ett jättebra sådant. Det kan Blondinbella ta med sig i framtida blogginlägg.

Skärmavbild 2014-02-13 kl. 03.52.48

Mimmi sitter framför sin skärm och får ett ”hallejujah-moment” för att Blondinbella uttrycker det som Mimmi inte själv vågar yttra! Förutom då till alla sina vänner, sina systrar och sin mamma.

Skärmavbild 2014-02-13 kl. 03.52.34

Caroline håller med Mimmi och tycker det är kittlande skönt att någon vågar säga ”det”. Sedan uppskattar jag Carolines metafor med feminist-hav. Jag tänker mig att Caroline simmar i en swimmingpool som plötsligt invaderats av en lågstadieklass (feministerna) och att hon inte vågar säga åt dom att lugna sig när hon försöker simma ifred. Men så kommer badvakten (blondinbella) och säger åt de ouppfostrade kidsen på skarpen. Hurra!

Skärmavbild 2014-02-13 kl. 03.48.58

Caroline har en undran när det gäller feminismen som verkar högst relevant. Och det är om feminister följer ett form av reglemente när de sprider sina åsikter (vilket Caroline anser att man har rätt till) som innebär att de måste se för jäkliga ut. Caroline är sen generös och delar med sig av vad hennes bild av för jäklig är, nämligen: kort lugg, stora glasögon, hår under armar och loppis kläder.

Caroline könsbestämmer inte vilka som är feminister, vilket jag uppskattar och får ta mig en funderare nästa gång jag ska sprida en feministisk åsikt. Raka armhålorna innan gissar jag och undvika kläder jag köpt på loppis. För om hennes kommentar endast gällde kvinnor så hade det känts en aning banana sandwich att i en diskussion om feminism sätta krav på hur kvinnor ska se ut i ett samhälle där tex majoriteten av alla tonårstjejer är missnöjda med sin kropp.

Tur då som sagt att hon inte gör det!

Skärmavbild 2014-02-13 kl. 03.48.15

Johansson tycker texten är bra skriven och anser att väldigt få visar sin ”rätta åsikt”. Detta gjorde mig väldigt nyfiken. Menar Johansson att majoriteten av alla åsikter om feminism som sprids är personens ”felaktiga åsikt”? Jag ska erkänna att jag blir lite förvirrad.

Skärmavbild 2014-02-13 kl. 03.47.38

Anne anser att man får tycka det man tycker oavsett om det är ”rätt” eller ”fel”. Är det detta Johansson tidigare syftade på? Fast Johansson tyckte ju att Blondinbella spred den ”rätta” åsikten. Anne verkar dock vara mer för att man får sprida sin åsikt även om den inte är den ”rätta”. Nåja.

Skärmavbild 2014-02-13 kl. 03.46.37

Och slutligen: En besviken och awesome 15 årig tjej.

6 svar to “De bästa kommentarerna från Blondinbellas blogginlägg ”Feminismen uppmuntrar till offerroll””

  1. Nathalie Says:

    Tack för ditt inlägg! Skrattade högt flera gånger. Grymt bra skrivet.

  2. N Says:

    Älskar Kajsa!

  3. Charley Says:

    Kul skrivet. Jag får nästan ett hallelujah moment.

  4. Tula Says:

    Antagligen det bästa blogginlägget. Någonsin.

Kommentera

