Julkalendern jag filmade för tre år sen

Det är julkalendertider igen. Det får mig att tänka på den tragiska händelsen som uppstod härommånaden när min vän Anton gick bort. För ganska exakt tre år sen, tre veckor innan första december, började vi spela in en julkalender som jag skrev och regisserade. Den var baserad på en kortfilm jag gjorde när jag var 14 år som då hette Glada Stan och handlade om gosedjur som bodde i en kartongstad. Handlingen var förflyttad här till en studentkorridor men premissen var detsamma.

Huvudpersonen är förälskad i en tjej i korridoren men vågar inte prata med henne och har en bästa kompis som pushar honom till att våga göra något åt saken. Samtidigt så har vi korridorens odrägliga wildcard, Berra, som alla har ganska svårt för men som tjejen huvudpersonen är förälskad i, är förälskad i. Den här odrägliga karaktären spelades av Anton. Och han gjorde det så sjukt bra. Ni kan se hela julkalender från start här. Men bäst är nog ändå sista luckan, när Berra påstår sig ha skrivit bibeln och signerar den i stadens torg. Den kan ni se här:

Ps. Se till att inte se den från mobil eller datorhögtalare. Vi hade precis börjat Skurups folkhögskolas filmlinje och ljudteknik var den sak vi hittills hade bemästrat minst.

Kommentera

