Det här med att ”utbilda” icke-feminister

En genomgående attityd jag sett mycket på sistone av feministiska skribenter resonerar att det inte är deras uppgift att ”utbilda” människor som ännu inte blivit feminister. Det är såklart sant, det är inte vår uppgift att konvertera andra människor till att bli feminister. Men sen kan ni fundera på hur det kom sig att ni själva blev det från början.

Jag minns att jag argumenterade i en blogg med en klasskompis i gymnasiet om att vi minsann inte alls levde i ett patriarkat när jag var ungefär 18 år. Jag minns hur min klasskompis hänvisade mig till Bitterfittan av Maria Sveland. ”Läs den så kommer du förstå”. Så jag gick till biblioteket och läste den.

Hade jag sett mig själv som feminist idag om det inte vore för Maria Sveland, Liv Strömquist och Nanna Johansson? Antagligen är svaret ja, samtidigt som den jag är idag ser mitt ”feministiska” 18-åriga jag som en sexistisk douchebag i jämförelse med den jag är idag.

Nej, det är inte feministiska skribenters uppgift att utbilda andra och man är mer än välkommen att preacha for the choir. Däremot är pedagogik för ett tuggmotstånd extremt givande i den feministiska kampen och ger mer ringar på vattnet än ni kunde ana.

Tack och hej.

Kommentera

