Toaletter på möllan (skriven på möllan.nu 19:e februari 2013)

IMG_2360_1024

På caféer, barer och klubbar finns ett varierande utbud av toaletter. En del har alltid kö, en del har märkliga egenheter och en del försvinner. I den här artikeln går vi igenom en del av möllans toaletter och betygsätter dom.

 

Golden Shiva

IMG_2344

I filmen Science of Sleep nämns situationen där två personer går emot varandra och båda väjer åt samma håll. I en matematisk värld hade de väjt åt samma håll fram och tillbaka i en evighet. På Golden gäller ungefär samma princip. Man går mot ena toaletten och ser att den är upptagen så man går ut ur för-rummet och går runt hörnan till den andra toaletten, den är också låst. Man bestämmer sig för att återgå till den andra toaletten men ser att någon precis gått in i den och man missade sin chans.

I en matematisk värld så hade man går fram och tillbaka mellan toaletterna i en evighet. Tills man inför alla bargästerna gråtandes börjar kissa på sig själv.

Betyg:

betyg 2

 

 

Debaser

IMG_2346

Till skillnad från många andra klubbar har debaser insett att män bajsar ganska sällan på klubb och har därför bara investerat i en riktig toalett istället för som de många andra klubbarna ha runt tre stycken. På så vis slipper en känna den ofrivilliga lyxen av att gå förbi alla tjejer i toakön och sen se att de hade kunnat kissa loss på alla lediga manstoaletter som finns till hands. Nu kan en istället med gott samvete hånfullt skratta åt tjejkön. Bra debaser.

Betyg:

betyg 3

 

 

Ölcaféet

IMG_23361-764x1024

Ölcaféet har likt golden två olika toaletter men så pass vitt skilda att det mer handlar om vart i lokalen man sitter. Bara en av dom har ett litet pissoarrum där det får plats exakt två personer om ens det. Den händer inte alltför sällan att man är två som kissar, den ena börjar bli klar och tvättar händerna. Ännu en man öppnar dörren.

– Ska du…
– Ut? Ja jag ska bara…
– Jaja
– Ja
– Okej.
*luffttorken överröstar allting i ca femton sekunder*

Och precis då när de går förbi varandra i den trånga dörren är man själv klar och hamnar i en liten ‘mjaha då’-situation när man ska tränga sig förbi personen som just då håller på att fippla med sitt bälte framför pissoaren.

Och ja vad är grejen med att ha två toapappershållare (bilden ovan)?

Betyg:

betyg 3

 

 

Metro

IMG_2337-764x1024

Har ju en så fresh metallic design på vask och pissoar men toaletten är däremot i tråkig keramik.

Betyg:

betyg 3

 

 

Indian Curry Hut

Tro’t eller ej men toaletten på Indian Curry Hut var under vår fältundersökning nerstängd av oförklarlig anledning. Vi vet ju alla hur indisk mat påverkar ens matsmältning till den grad att det ibland kan kännas som att man är en upp och nedvänd vulkan, så detta var helt klart ett minus i vår bok.

Betyg:

betyg 0

 

 

Simpan

IMG_2341

Jag tror simpan har den mest möllanifierade toaletten utan att för den delen göra sig till som glassfabriken brukade göra (finns det stället ännu? Eller har den imploderat av sin svårhet?). Här finns affischer för gamla och nya events, nypublicerade författare lämnar sina visitkort på skötbordet och det har även påträffats fall av folk som behandlar böcker som fåglar.

Helt klart möllans bästa toalett!

Betyg:

betyg 5

 

 

Coffee Point

IMG_2333

Det finns något djupt obehagligt med toaletten på coffee point. Vad är grejen med bordet? Så att man kan skrapa sin lott där? Så att man kan bjuda in främlingar från caféet som casually kan spana in en med ens armbåge på bordet och kommentera ens prestation?

Och varför är toaletten så djup? Det spelar liksom ingen roll hur mycket papper man lägger i den i förväg, behöver man göra en nummer 2 så kommer tyngden från fallet generera plask i arslet oavsett.

Betyg:

betyg 1

 

 

Moriska Paviljongen

IMG_2349

Moriskans nyrenoverade toalett är en lättnad att äntligen få efter att hela hösten springa upp på en barack och sen inse att dörren in till lokalen gått i självlås när man ska in. Eller när man inte hade hittat baracken än och istället infiltrerade kön till kvinnornas toalett. Låt mig säga detta; Denna popkulturellt typiska situationen vi har av män som går in på kvinnors toaletter stämmer inte. Det var ingen som skrek, det var ingen som slog mig med en handväska och kallade mig för en pervers tölp. Det var faktiskt rätt mysigt där inne.

Betyg:

betyg 3

 

 

Zarathustra/Cappini

IMG_2343

Jag vågade inte riktigt gå in på zarathustra och bara ta ett kort på toaletten för att sedan gå ut. Den här baren har så gullig, äldre personal att jag hade känt mig tvungen att dricka minst en öl innan jag hade kunnat ta mig ut. Men jag vill minnas att det var en rätt bra toalett.

Betyg:

betyg 2

 

 

På Besök

IMG_2359

Som ni ser är toaletten hos På Besök profilerad med en massa tuff konst och det finns dessutom folk som smutsat ner sina graffitipennor med att kladda på undersidan av toaringen.

Utanför toaletten finns ett mysigt för-rum där man kan haffa senaste nöjesguiden eller gaffa. Särskilt lämpligt att ta sig en bajsare med en tidning under På Besöks event när det lockas lite för många människor för att lokalen ska kunna hantera dom.

En rolig detalj med fotot ovan är att jag ville ta det i fredags på förmiddagen när jag efter mitt quiz i torsdags hade glömt mina hörlurar. Så jag knackade på (ja det var alltså stängt), hämtade mina hörlurar och sa ‘jag skulle behöva låna toaletten’ till Markus. Han sa ‘nja det är någon som är inne och trycker där nu men du kan ju låna tjänstetoaletten!’. Istället för att säga ‘nej men jag ska erkänna en sak. Jag behöver egentligen inte gå på toa, jag vill bara ha ett kort på din toalett till en artikel, hehe’ så gick jag in på tjänstetoaletten, typ kollade instagram, spolade och gick ut igen.

Betyg:

betyv 4

Kommentera

