Regina Spektor, Stockholm Music & Arts (Skriven 3:e augusti 2013)

regina spektor

När jag närmade mig scenen för att bestämma vart jag skulle se konserten ifrån uppstod ett dilemma. Ska jag stå på vänster sida av flygeln, så att jag ser Regina Spektor sjunga, eller ska jag stå på vänster sida, så att jag kan se hennes pianospelande? Det fick till slut bli högersidan, då jag också märkte att jag då skulle stå närmast cellon, istället för att se trummisen.

Det är viktigt sånt här för mig på konserter. Vart man står, hur man mår och hur stämningen är i överlag. Men några låtar in i konserten inser man att just nu, spelar detta inte någon roll överhuvudtaget. Regina Spektor har en sån spelglädje och energi i såväl låtar i upptakt som The Calculation som i hjärtskärande långsamma låtar som Blue Lips.

I överlag känns setlistan extremt noggrant uträknad och vet exakt hur hon ska få spelningen att trycka på publikens knappar. Som när det inte hänt så mycket på scenen på en stund, ställer hon sig upp och bjuder in Jack Dishel från Only Son för att spela ‘Call them brothers’ i vacker stämsång.

Sedan den förväntade, men också välkomnade avslutningen med hitsen Fidelity och Samson. Jag går ifrån skeppsholmen leendes och tänker ‘sommarens bästa konsert’.

5/5

TEXT: Joseph Pollack
FOTO: Annika Berglund/Stockholm Music & Arts

Kommentera

