Recension: The Human Centipede 2 (Skriven någon gång 2011)

human centipede 2 tumblr

 

Vill understryka att jag sett den ocensurerade versionen på en importerad dvd. Det är alltså inte den versionen med en massa bortklippta scener som nu finns tillgänglig att ladda ner som torrent.

Filmen handlar om Martin som jobbar som övervakare på ett parkeringshus. Han spenderar dock sin mesta tid på att fascineras över den första Human Centipede (recension på den ser ni här) filmen och gör en fin liten scarpbook om filmen. Hans mamma verkar tycka att det är något fel på honom och tvingar honom att träffa en psykolog.

Vad varken mor eller psykologen vet är att Martin samlar på sig folk i parkeringshuset runt småtimmarna och planerar att göra en alldeles egen mänsklig tusenfoting. Hur ska detta gå, såsäg?

Det första som slår mig när jag ser filmen är hur otroligt olik den är den första filmen. Om ni har sett den första filmen så vet ni att den är i färg, utspelar sig hos en välbärgad kirurg som med sina professionella instrument utför operationen där anus fäster sig vid mun.

I den här filmen å andra sidan så skildras ett dystopiskt och smutsigt brittiskt samhälle, Martin opererar med rostiga verktyg och filmen har med tydliga influenser från David Lynchs mästerverk Eraserhead, mycket med tanke på ljudbilden som är upprustad in i minsta detalj i varje scen.

Fotot är för övrigt också helt otroligt. Folk har gnällt på att filmen slipper undan lätt eftersom den är svartvit. Först och främst tycker jag att det svartvita bygger på den sunkiga och dystopiska stämningen, men jag vill även understryka att man i den här filmen använt sig av vad jag tror är en Alexa-kamera med full hd (eller en liknande). Skulle man slarva med en minsta detalj i specialeffekterna så hade det synts, vilket det inte hade gjort om man hade filmat det med lågbudgetkamera från 80-talet.

Skådespeleriet minns jag att många klagade på i första filmen. Det stämmer kanske att doktorn spelade över ibland och att tjejerna var rätt kassa. I den här filmen då? Modern är kanske inte alltid på topp, men jag tycker att det ändå funkar i sitt konceptuella universum. Vår huvudperson Martin (Laurence R Harvey) gör sin roll så bra att man knappt kan tro det. Hans ögon är nog det obehagligaste i hela filmen.

Det konstnärliga och allt äckel som filmen innehåller beror så mycket på vad man själv anser sig klara av eller lägger in sig i så många andra subjektiva fack än vad som egentligen gör att filmen är bra eller inte. jag sväljer den här filmen med hull och hår för jag tycker att den dels är extremt innovativ, dels har inte en film fått mig att ens bli lite illamående sedan jag såg Saló vid 14-års ålder och dels tycker jag att det är jävligt kul med grafiskt våld. Helt enkelt.

Det är en vällagad gryta fylld med skratt, obehag, äckel, spänning, rent intresse och nöje. Jag njöt hela filmen igenom och kan inte annat än att ge den här filmen högsta betyg.

Betyg: 5/5

2 svar to “Recension: The Human Centipede 2 (Skriven någon gång 2011)”

  1. Stefan Says:

    Fattar inte att du gillar denna film, jag mådde illa av att se den. Förövrigt jävigt skön och matig blogg😉 .. Game of thones är awesome! Skrev själv ett inlägg om det för inte så länge sedan. Vad tycker du om sista boken?

    • socialasituationer Says:

      Ja, jag mådde också illa, men det betyder ju att den lyckades med det den ville uppnå ju? Haha. Jamen tack så så mycket. Jag älskade sista boken, antagligen mest av alla, i synnerhet den helgalne Victarion. ”Where is this dothraki sea?”. Skrattade högt.

Kommentera

