Recension: The Descendants (Skriven 31:a januari 2012)

clooney-1

Först och främst: Den här filmen hade förtjänat en bättre titel. The Descendants lockar inte direkt, och vid första anblick skulle man kunna misstolka det för att vara en actionfilm med typ Jason Statham.

Sådärja! Det var det negativa. För bortsett det där och några andra småfel vi inte behöver bry oss om är The Descendants ett fantastiskt stycke filmkonst. Baserad på en bok (Hur Alexander Payne, filmens regissör kom över denna bok har jag ingen aning om) och med George Clooney i huvudrollen blir det svårt att misslyckas.

Clooney spelar här en jurist på Hawaii med det ett till synes bra liv. Tillsammans med sina ättlingar (The Descendants, höhö) sitter han på ett knippe mark som snart ska säljas och göra dem alla fett rika och ge dem hula hula resten av livet. Allt är perfekt tills Clooneys vanliga liv plötsligt vänds upp och ner när frugan är med i en båtolycka som försätter henne i djup koma. Clooney måste nu tänka om sitt liv, tacklas med sina döttrar och bli den där närvarande fadern han kanske inte alltid har varit.

Att The Descendants är Oscarsnominerad för bästa film är ingen överraskning. Det är ett starkt drama, med en svart humor som lyckas hitta den perfekta balansen mellan allvar och komik, där det inte blir buskis när en allvarlig scen vänder mot det roligare hållet. (Scenen där Clooneys dotters dopehead-pojkvän sabbar deppig stund med sin idiot är till exempel den roligaste jag sett på år och dar).

Även om Clooney är en aning typecastad i sin roll så visar han ändå upp nya moment i sig själv och ger definitivt skäl till varför han också är Oscarsnominerad. Bara en sådan sak som att behöva se detta macho-ess gråta gör en obekväm. Det är som att behöva se sin egen pappa gråta och man rycks med och känner för karaktärerna på ett sätt som få regissörer lyckas få en att göra. Bara det faktum att få feel good-film att inte verka klämkäck är skäl nog att applådera när eftertexterna rullar.

Betyg: 4/5

Annonser