Recension: Sinister (skriven 27:e november 2012)

Sinister-01

I ett väldigt skickligt regisserat anslag får vi reda på att Ellison Oswalt (Ethan Hawke), en författare som livnärt sig sedan en tid tillbaka på att skriva om verkliga brott nu flyttat in i ett hus där det tidigare bott en familj där hela familjen utom en dotter mördats.

Uppe på vinden hittar han en massa filmklipp som han spelar upp i super 8 (för den där sköna VHS-skräckkänslan som är så trendig) som föreställer ett flertal mord av familjer. Det blir utredningsdags och han hittar mer skräckinjagande saker än vad han från början hade kunnat ana.

Sinister är en väldigt modern skräckfilm, en genre som jag anser vara den intressantaste just nu eftersom den verkar ha hittat väldigt många nya, fräscha sätt att skrämma folk som är fria från klichéer. Filmer som The Strangers, [REC.] och Insidious har lärt oss att vi aldrig är riktigt säkra från skräcken. Det finns ett tempo i skräckfilmer som säger att det ibland får ta en paus från att vara obehagligt ofta mellan natt och dag.

Denna konvention bröt exempelvis Insidious. En annan är att musik förstärker skräcken samt att det som är skräckinjagande kommer plötsligt från ingenstans, samt att det ligger i fokus, något som The Strangers bröt mot. I Sinister hade man inte riktigt klarat av att några konventioner skulle brytas eftersom skräckscenerna är så intensiva i sig. Just super 8-banden blir så obehagliga i sig att det inte blir nödvändigt. Det är väldigt mycket tack vare exemplarisk skräckfilmsmusik av Christopher Young. Man blir nästan lite arg på filmen när det blir en ny nattscen för att man nu tvingas sitta på helspänn igen.

Men som så många andra skräckfilmer snubblar filmen in i övertydlighetens mållinje mot slutet och lämnar inte som i [REC.] tittaren i filmens konceptuella känsla, utan får mig att inte ens blir rädd när jag är i det där lilla klaustrofobiska rummet mellan biosalongen och foajén. Med det sagt vill jag ändå i alla välmening be er om att se den här på bio. Ingen skräckfilm är så bra att man påverkas av den om man ser det på en liten laptop med dåliga högtalare.

Betyg: 3/5