Recension: [REC]³ Génesis (Skriven 3:e augusti 2012)

rec 3 2

[REC] och [REC] 2 har egentligen ingenting att göra med den här filmen och tur det. Helst hade man skippat tvåan och gått direkt till den här filmen. Så vad handlar den om? Jo, Clara och Koldo ska gifta sig. Tre olika människor är där för att föreviga det hela med kameror. Vi får, precis som i den första [REC]-filmen följa med någon som filmar. En av gästerna (en farbror till brudgummen) har ett bandage kring armen och pojken som filmar gästen frågar varför han har det. Farbrorn svarar att han blev biten av en hund, detta är den enda referensen till tidigare filmer. För i de tidigare filmerna visade sig smittan komma ifrån ett veterinärshus och då i synnerhet en hund från det lägenhetshuset.

När zombiesmittan är ett faktum så förstörs alla handkameror. Då blir det plötsligt som vilken film som helst. Vilken film som helst? Nej, den här filmen är så utsökt i sitt bildarbete att det inte gör någon som helst skada. Tidigt lyckas dom ta sig till en kyrka och där kan inte zombiesarna ta sig in (de är religiösa demonzombies, har det visat sig). Men Koldo vill veta att hans nygifta fru inte är i fara, han snor en gammal riddares rustning för att ta sig till henne.

Till skillnad från [REC] är inte det här en skräckfilm utan en zombiefilm. Om ni undrar vad skillnaden är så kan jag förtydliga det här:

Skräckfilm = Man ska bli rädd

Zombiefilm = En kombination av thriller och splatter.

Vi får sedan träffa på Clara som försöker ta sig ut och också hitta sin Koldo. Kärleksteman i sådana här filmer kan oftast bli irriterande. Man tänker ofta i action och skräck att det bara är korkat för den andra att spela hjälte och gå in i ett omöjligt scenario för att rädda sin käraste/kära.

Detta glömmer man snabbt bort när Clara i brudklänning motorsågar sönder en massa zombies och filmen gör uppenbara homage till George A. Romero (i synnerhet Day of the Dead). Jag har inte sett något så ljuvligt på länge. Det här är inte bara den bästa zombiefilmen som gjorts på år och dagar, det är även den finaste kärleksfilmen jag sett på länge och jag var väldigt nära tårar på slutet.

betyg: 4/5