Recension: Pangpangbröder (Skriven någon gång 2011)

pangpangs

 

Axel Danielsson började filma sina två systersöner Gustav och Oskar när han gick filmlinjen på Skurups folkhögskola för tio år sen. I fredags var han tillbaka i Skurup och visade på ett jubileum slutresultatet av en dokumentär som han jobbat på sedan dess. För mig som är elev på Skurups folkhögskola var detta enormt inspirerande, även om jag själv är väldigt inriktad på spelfilm.

Sen satt jag bredvid honom på middagen också och Axel verkar vara en riktigt ödmjuk kis.

Men nu till filmen; Han har alltså filmat Gustav och Oskar en lång lång tid och har över 200 timmars material förstod jag det som. Det klipptes en version som följer den välkända dramaturgiska kurvan och alla var nöjda utom regissören som började tänka i banorna som finns med i filmens nuvarande tagline: ‘Livet är inte en berättelse. Det består av ögonblick och händelser’. Det är också bra att man berättar för publiken detta.

För sen är det ju så att man ska sitta och titta på 53 scener som visserligen är kronologiska, men som kanske inte sitter ihop så bra. Men jag tänkte att om man väljer ut 53 scener från sisådär 200 timmar så borde varje scen antingen vara visuellt skitsnygg eller ha något magiskt i sig. Jag hade inte fel.

Jag älskar tankesättet och tycker att det är ju i sådana här dokumentärer som man bör vända på begreppet ‘Kill your darlings’. Kill your dramaturgi borde det istället vara och jag tycker fler långvariga dokumentärprojekt borde ta till sig Axels filosofi, om man kan kalla det det. Som jag förstod det så tänker han fortsätta göra dokumentärer i ungefär samma tappning.

Det har alltid varit mitt problem med den här sortens dokumentärer, att man tar bort så många scener som är bra bara för att de inte tillhör ‘historien‘ till 100%.

Sen är det givetvis så att jag som nybliven vuxen kan ha en del igenkänning i killarnas barndom, pubertet och väg mot vuxenlivet.

Betyg: 4/5

Kommentera

