Recension: Django Unchained (Skriven 16:e januari 2013)

Django-Unchained-10

Det är nästan läskigt hur mycket Django Unchained påminner om samtliga filmer Quentin Tarantino regisserat tidigare. Precis som Death Proof utspelar den sig i en öken, precis som Kill Bill innehåller den hämnd, precis som Pulp Fiction innehåller den situationer med inslag av tortyr, precis som Reservoir Dogs finns det inte en enda barmhärtig karaktär, precis som i Inglorious Basterds innehåller den långa spännande tagningar och precis som i Jackie Brown är den en hyllning till 70-talets blaxploitationrörelse.

Blaxploitationsrörelsen är för er som inte vet, en actiongenre som dök upp i början på 70-talet där mörkhyade personer var hjältarna i motsats till vad som brukade råda på vita duken (no pun intended). En av de största stjärnorna var Pam Grier (som även spelade huvudrollen i nyss nämnda Jackie Brown).

Den här filmen bidrar kanske inte med så mycket nytt men det är 160 minuter av ren och skär filmnjutning. Quentin Tarantino vet hur man blandar fantastisk dialog med våld och här är det kanske brutalare än någonsin. Vi ska för övrigt vara glada att han fann Cristoph Waltz som senast vann en oscar för sin prestation i Inglorious Basterds och nu återigen är nominerad för bästa manliga biroll. Välförtjänt.

Det som hade ökat originaliteten i filmen och inte gjort den så slätstruken som en del fans kommer döma ut den att vara är om Tarantino hade fått den personen i huvudrollen som han ursprungligen hade tänkt skulle spela Django – nämligen Will Smith. Att se Jamie Foxx återigen spela en stenhård snubbe höjer inga ögonbryn men hade vi sett Will Smith i samma roll hade den här filmen nått ännu högre höjder.

Betyg: 4/5