Nordpolen, Babel 5:e april 2013

nordpolen

 

Jag har tidigare skrivit om Nordpolen här  och tyckt att såväl senaste skivan som debutskivan som kom ut 2008 båda är oerhört bra. Däremot var inte mina förväntningar på topp då jag hade sett ett väldigt uselt framträdande av Pelle Hellström & c:o på Emmabodafestivalen 2009. Redan i första låten ‘På Nordpolen’ som görs avskalat med bara Pelle Hellström på piano, vet jag att jag inte behöver oroa mig. Det här kommer bli en riktigt bra konsert och inget i närheten av det jag skådade den där varma eftermiddagen för fyra år sen.

Kanske är det också så att Nordpolen passar sig bättre i en mörk klubblokal, eller kanske ett mörkt tält på en festival. Det är knappt så att man ser frontfigurerna på scenen på grund av den tjocka röken som omhuldar dom. På ett sätt är det kanske viktigt att behålla musikens mysterier vid liv och det är först mot sista låten ‘när blod pumpar i dig’ som vi får se en tydligare gestalt på scenen.

När allt är klart går Pelle förbi mig, jag har satt mig ner på en trappa vid scenen som han går nerför. Jag tittar upp, ser honom i ögonen och säger ‘Tack. Tack så mycket’, det är allt jag får ur mig. Han besvarar mina ord med att ge mig ett snett leende och sedan gå vidare. Vilken lyckad kväll det här blev, ändå.

Betyg: 4/5

TEXT: Joseph Pollack
BILD: Sandra Jonsson

Kommentera

