Daughter, Mejeriet 12:e april 2013

IMG_8404

 

När det visade sig att Daughter inte skulle spela på möllan, utan i vår grannstad Lund på mejeriet kände vi på möllan.nu att det nog var dags att för första gången hoppa på öresundståget norrut. Jag har sett Daughter en gång tidigare, då klockan ett på natten, en annars stökig natt på Roskildefestivalen och sällskapet jag hade tvingat dit tjatade hela tiden på att de ville ha en bra plats till Mikal Cronin, som snart skulle börja spela på en annan scen.

Den här gången var det ingen som tjatade och publiken som bestod av mestadels ungdomar, var respektfullt knäpptysta under hela konserten. Man kunde i lugn och ro stå på samma plats under konserten och beskåda den vackra musiken ta form.Daughter är ju dock ingen singer-songwriter i den bemärkelsen, utan har en hel bandensemble med sig som är nödvändigt i ett flertal låtar. Det enda jag kan gnälla på under hela konserten är att sångaren Elena Tonras röst drunknade lite i de låtar som använde sig av mer trummor och bas, till exempel Human.

Men i de mörka folk-indielåtarna men lugnare tempo som Youth, Still eller Candles,  får hennes röst enormt utrymme och det är så oerhört vackert att jag bara står och gapar mot scenen.

På bussen hem till Malmö inser jag att det kommer ta jättelång tid tills jag får se Daughter igen och det är först då tårarna kommer.

 Betyg: 4/5

TEXT: Joseph Pollack
FOTO: Ariel Blomqvist

Kommentera

