Vi är många som är vakna inatt (Publicerad 10:e mars 2013)

Jag skulle, trots den rådande debatten och det faktum att kvinnodagen nyss varit, skriva om artisten Nordpolen eller Pelle Hellström som han ju egentligen heter. Eftersom jag pluggar genusvetenskap så läser och skriver jag om just genus varje dag, så nu unnar jag mig faktiskt att skriva om musik istället.

Jag blev uppmärksammad på att Nordpolen skulle släppa en ny skiva i somras. Singeln ‘när mitt blod pumpar i dig’ hade precis kommit ut och lämnade väl mig med ett sorts ‘meh’ efteråt. Jag var ganska negativt inställd till Nordpolen och hade mer eller mindre glömt bort första skivan, som jag älskade ett tag, lyssnade på repeat. Vilket i sig är kul för då upptäcker man att skivan avslutas med en electroslinga som synkar med första låtens intro. Den ni.

Men det hela förändrades när jag fick se Nordpolen live. Jag hade väntat mig en skör, märklig och full Pelle Hellström och det var precis det jag fick. Det var eftermiddag på emmabodafestivalen och Pelle såg förvirrad ut. Oftast sjöng han inte alls utan vimsade mest runt på scenen och tittade ner på sina skor. Ibland gick han tillbaka till sin loge mitt under en låt för att hämta en ny öl. Eller om det var rödvin han drack, jag minns inte riktigt.

När en artist är dålig live brukar det påverka hur jag lyssnar på artisten.På Hultsfred i somras var till exempel The Vaccines förfärliga live och jag kan nu inte lyssna på dom alls.

Hursomhelst. Nu när nya skivan ‘Vi är många som är vakna inatt’ kom så skrev Linus Bjarnelo, Malmös Alex Schulman, en recension på skivan där han gav betyg 1/5 på den hemsidan du just nu besöker. Jag hade planer på att lyssna på nya skivan och hans sågning gjorde mig ännu mer nyfiken. När jag satte igång första låten, balladen ‘dom mörka molnen’ var jag redan såld.

Inledningsvis påvisar Nordpolen den skörhet som också första skivan representerar. Med mörk text men tonartshöjningar som inger hopp och som även återkommer i sista låten ‘stup’ (ungefär 03:45 in i låten). Emellan det kommer vissa låtar som är dansanta, ‘gryningen kom med ett dån’, exempelvis. På samma sätt som ‘Shoreline’ och ‘Dancing on my own’ är detta låtar som man i sin “röriga klasstillhörighet, arbetslöshet och samhällsapati”(för att citera gaffa.se-recensionen) försöker dansa bort, ensam.

När Linus Bjarnelo recenserar skivan skriver han att han inte begriper sig på Nordpolen. Det är ingen slump. Linus lever ett tryggt liv just nu. Han har nyligen flyttat in i en tuff, central lägenhet med två vänner. Han har ett sommarjobb säkrat, så hans framtidsoro ligger långt in i horisonten. Framförallt är han nykär. Linus är trygg i sin livssituation och det är därför han inte begriper sig på Nordpolen.

Själv kan jag äntligen konstatera att jag hittat musik som ‘talar till mig’, det var längesen jag kunde säga så om någon musik. Jag har ingen aning om vad jag ska göra i sommar, eller i höst för den delen Jag har inte så mycket som hånglat med någon på flera månader och varit singel i snart två år. Musik riktar sig nästan huvudsakligen till förälskade människor, olyckligt eller lyckligt förälskade personer som inte nått dit dom vill, som är precis där dom vill vara eller som försöker ta itu med ett plötsligt avbrott. Nordpolen är för oss som är känslomässigt avtrubbade och frustrerade i ett förvirrande samhälle. Nordpolen påminner oss om att vi inte är ensamma om att känna så här, ‘vi är många som är vakna inatt’.

Som privatperson sett är Pelle Hellström dessutom den enda intressanta artisten i musiksvergie just nu. Han är oberäknelig och det finns något otroligt spännande med det. Vår tids Henrik Berggren, om du så vill. Jag ska ge honom en ny chans att prestera live på babel här i Malmö där han lirar nästa månad, är det ens en promille bättre än hans konsert på emmabodafestivalen så kommer jag definitivt bli nöjd.

Kommentera

