Valborg (publicerad 8:e maj 2013 på möllan.nu)

Spelar inte riktigt någon roll vilken annan dag det hade varit – du hade fått konstiga blickar om du klockan nio på morgonen traskade in i stadsparken i Lund med två tunga systemetkassar eller en baginbox. På valborg får du snarare konstiga blickar för att du kommer och bokar plats först klockan nio. Ja, jag körde en ganska klassisk studentvalborg i Lunds stadspark med öl från tidigt på morgonen den här gången. För tredje året på raken om jag inte missminner mig.

En heldag i Lund kan man säga, från nio på morgonen i stadsparken till att ta det sista öresundståget hem till Malmö vid halv tre. En heldag som var fylld av accepterad fylla på stan, allsång till festliga låtar, nya som gamla. Folk som out in the open rullar jollar på hemmafester och en massa “skönt folk” som man för tillfället blir bästa vän med.

Just hemmafestandet är alltid välkommet (i synnerhet det härliga konceptet “mellanfest”). Nya och gamla ansikten, musik på hög volym men i alla fall så pass hög så att man kan höra varandra. Men vill man dansa av sig så kan man kasta in sig i rummet bredvid och skaka sina lurviga. Jag är en sån där som aldrig vill lämna förfesten till den tråkiga klubben, valborg är ett perfekt tillfälle att syssla med detta.

Men jag tänker också på just det där parkhänget på morgonen i Lund. Typ 30 000 personer som bestämt sig för att supa hela morgonen samtidigt. När jag befinner mig i dessa sammanhang, valborg, Malmöfestivalen, Lundakarnevalen etc etc, så kan jag inte låta bli att tänka på hur kaosartat allt är. Köerna är skitlånga till allt, det är omöjligt att hitta varandra, folk knuffas, beter sig som om det är deras första fjortisfylla och musiken från scenen överröstar allt.

Visst är det kul på sina sätt men rent logistiskt är det en ren mardröm. Som en tältfri camping på en festival dit alla fick komma och där arrangörerna spelat pingis hela året istället för att planera arrangemanget kring matstånd, bajamajor och annan form av logistik som i de flesta fall är extremt välplanerat. Där och då slog det mig att det är så här folk som aldrig varit på festivaler tänker sig att det är – fast värre.

Tror dom att det är som valborg i Lund fast med lera och tält? Tror dom att köerna till bajamajorna på, säg Hultsfred, är lika långa som här? Att folk puttas lika mycket? Att det är så här… ‘djurig’ stämning?

Ha-ha-ha. Kul i så fall.

Kommentera

