Road to Roskilde: Scenerna (UPPDATERAD. Ursprungligen publicerad 5:e februari 2012)

Att gå på festival kan innebära många saker. Att festa, att hitta sin livs kärlek, att vara med sina kompisar och bo i ett litet tillfälligt samhälle där alla bor i tält (Ja, på Roskilde kommer det ju trots allt 130 000 gäster och tydligen sker det färre brott under festivalveckan än vad det gör i en stad med samma invånarantal. Bra argument om du tex är 16 och dina föräldrar inte vill skicka dig på festival för att du ska bli rånad, våldtagen och dräpt).

Men en huvudanledning till att gå på festival är givetvis musiken. En bra scen, ljud, kösystem och schyssta strobes är primärt för att utöka sin festivalupplevelse. Detta är guiden till hur du ska maxa din festivalupplevelse till fullo.

Så här ser festivalområdet ut:

kartafesti

 

UPPDATERAT: Odeon och Cosmopol kommer inte finnas 2014. Istället finns nu Avalon som ungefär kommer ligga söder om Fence Walk på kartan. Pavilionscenen kommer heller nu inte hålla i Pavilion Jr. Istället kommer Rookiebanden på warm-updagarna spela på en scen som heter Rising. Den kommer finnas på City Center East (vid agora P, ungefär).

Som ni kanske ser är det ett härligt upplagt scenområde där man inte lagt någon annan scen framför den största scenen Orange. Strategiskt, javisst. Istället finns där mest matställen, klädaffärer och annat trams. Längre österut hittar man märkliga barer där jag en gång råkade beställa en ‘Alice in Wonderland’ som var en grå slush-icedrink som smakade melon och rabarber. Mums. Vid scenen Odeon finns en bar där man kan beställa jägerte. Men gör inte det.

Vid scenen arena finns det billiga fyllekäket såsom burgare för 25 danska pix och liknande. Det är dock mellan orange och pavilion som man hittar världens godaste fish n’ chips som har inlett festivaldagarna alla fyra år jag varit där.

För just det, roskilde är ju ungefär nio dagar långt. En öppningsdag, sedan warm-up i fyra dagar och sedan festivaldagar i fyra dagar. Man kan givetvis välja att skita i warm-updagarna, men då får man inte en så bra campingplats + man missar en fet jävla fest. Under warm-upen så är scenen pavilion öppen och heter då pavilion junior. Då spelar mindre kända band (har tex sett Babian, Chimes & Bells och Little Marbles) där. Den ser ut så här:

Pavilion_Junior_-_Christian_Hjorth

Hur hittar jag hit?

Av de tre ingångarna som finns så ligger pavilion precis vid den ingången på sydöstra sidan nära agora H. Det är den vanligaste ingången för de flesta skulle jag tippa.

Är det en stor scen?

Nej inte särskilt. En liten trevlig scen.

Vad kan jag se för musik här?

Pavilion har väldigt många så kallade pitchfork-artister. Creddiga småband som hipsters älskar. Det är också scenen där jag missat flest band jag i efterhand velat se. Jag har inte sett en enda artist här under festivaldagarna, men har däremot missat Weekend, Beach House,  Wavves, The Pains of Being Pure at Heart, Health och Local Natives.

Som sagt, creddiga hipsterband.

Mot kvällen blir det dock lite mer festlig electro. Det sägs att Familjen köttade framtill fyra på morgonen en gång i ett fyllt och svettigt pavilion. Holy Fuck gjorde samma sak 2008.

Hur länge måste jag köa till en populär artist här?

Man kan nog tränga sig hyfsat långt fram oavsett vilket band som spelar. Men vill du stå allra längst fram skulle jag i alla fall vara där 90 minuter innan konserten börjar. Två timmar har du garanterat platsen vid stängslet.

Något mer du undrar? Nej? Okej, då om vi går in från samma ingång och går förbi Pavilion så hittar vi scenen Cosmopol. Den ser ut så här:

Cosmopol_-_Christian_Hjorth

 

UPPDATERING: Den här scenen kommer inte finnas år 2014.

Cosmopol är en något större scen. Att det är ett något stängt och ändå gigantisk tält gör att det kan bli jobbigt att vara där inne när det är varmt. När jag och Ariel såg LCD Soundsystem här var vi tvungna att ta oss ut efter bara några låtar. Då köpte vi glass och tittade på hyfsat långt bort, vilket var okej. Däremot när det är svalare kan man ha riktigt härliga upplevelser här. Die Antwoord 2010 tillika OFWGKTA (Odd Future Wolf Gang Kill Them All) förra sommaren var båda fantastiska. Ljusshowerna är dessutom utöver det vanliga. När Deadmau5 spelade här en natt 2009 blev man helt galen.

Vad kan jag se för musik här?

Det är ungefär som pavilion fast något större artister. Daniel Adams-Ray spelade här halv ett på dagen förra sommaren, Janelle Monáe gjorde succé på söndagskvällen samma år. 2010 såg jag Teddybears här också vilket var en sorts hit-kavalkad av sällan skådat slag. Artister som 2manydjs, Adam Tensta och Chase & Status tar över mot natten för att skapa ljusshower och en stor fest!

Hur länge måste jag köa till en populär artist här?

Jag skulle säga att om du vill vara inne i smeten i tältet och inte se det på avstånd i tältutgången borde du vara här en timme innan, det går dock att tränga sig fram lätt. Vill du stå längst fram behöver du nog inte köa mer än två timmar.

Okej, vi fortsätter ännu längre norrut och hamnar på den råa rockscenen Odeon. Eller det är så den kallas av roskilde av någon anledning. Men här spelar lite allt möjligt. Hur den ser ut? Jo så här:

Odeon_-_Thomas_Kjaer

 

UPPDATERAT: Odeon kommer heller inte finnas 2014.

Odeon är mindre än cosmopol, men större än pavilion. Den är något nischad på så sätt att artisterna här har en något mindre scen, men större publikutrymme samt öppnare tält, så att även de längst bort kan titta. Att scenen är liten skapar ofta en grym intim känsla mellan artisten och publiken som man inte kan få någon annanstans.

Vad kan jag se för musik här?

Det är väldigt blandat. Jag har stått längst fram och sett Lykke Li här 2008, samma år som jag dansat runt till The Ting Tings. Stod också längst fram året därpå och såg det svenska bandet Dungen som körde långa instrumentala solon. 2010 såg jag rapparen Brother Ali och förra sommaren Little Dragon och Tame Impala varav båda var okej. Man ska nog stå långt fram och nära artisten för att få en bra konsertupplevelse här.

Hur länge måste jag köa?

Ungefär som pavilion. Aldrig mer än två timmar.

Okej. Då har vi varit där. Vi backar typ hundra meter, vänder oss till höger. Solen skiner. Vi går förbi grandstand track och ser den största scenen orange. Någon dansk håller på att soundchecka gitarren inför Kings of Leon som jag självklart skiter i att titta på (sanning: Jag har gjort det två gånger). Vi går förbi tuborgstånden, gringo bar-försäljare och en liten marknad där man kan köpa orientaliska klänningar och band t-shirts. Men så plötsligt! En ingång till en scen! Vi går in och ser detta:

gloria

 

Gloria! Den allra minsta scenen på roskilde som hade premiär sommaren 2011. Här spelas mystisk ambient, egyptisk folkmusik och lugna små danska band. Om du vill koppla av eller dansa loss till riktigt alternativ musik så det här den rätta platsen för dig. Här har jag bara sett ett enda band, nämligen det egyptiska bandet Rango. Att stå en kväll i ett fullspäckat rum med fyra sextioåriga egyptier som spelar på instrument man aldrig sett förut var en underbart bisarr känsla. Dessutom pussade en av gubbarna mig på kinden.

Jag ångrar dock att jag inte kom i tid för att se den isländska artisten Olafur Arnalds. Så om en artist är mer känd än de skumma småbanden som vanligtvis spelar här får man se till att vara där i tid, annars stängs lokalen och ingen mer får komma in.

Vi går ut, efter att ha sett det amerikanska bandet Tu Fawning (bilden) på gloria och tar oss till den näst-största scenen, Arena:

Arena_-_Rune_Johansen

 

Arena är ett gigantiskt tält som ligger längst österut på festivalområdet. Är man inne i tältet känns scenen som att det lika gärna hade kunnat vara en riktig inomhusscen i innerstan.

Scenen är skitstor men kan ändå skapa en sorts intimitet. När jag till exempel stod längst fram 2009 för att se Peter Doherty kändes det verkligen härligt och nära. När jag däremot såg Hot Chip 2008 kändes det som att jag såg dem i en idrottshall.

Vad ser man för artister här?

Allt möjligt! Det är stora artister som inte passar sig för den allra största scenen. Antingen för att man inte är stor nog (Big Boi, Mew, Yeah Yeah Yeahs, Glasvegas, Robyn, Vampire Weekend) eller för att man vill ha en mer intim känsla på spelningen (PJ Harvey, Peter Doherty, Lily Allen, Duffy).

Hur länge måste jag köa?

Här kommer en lite intressant detalj när det gäller de två allra största scenerna. Det är nämligen så att det finns två ‘burar’ som gör att man inte kan ta sig längst fram genom att tränga sig fram. Utan det är så att när man kommer vid sidan om scenen ser man två skyltar. En skylt där det kanske står ‘Yeah Yeah Yeahs’ och på den andra ‘Lily Allen’. Yeah Yeah Yeahs ska spela om en timme, så kön är redan ganska lång. Då ställer man sig helt enkelt i den kön och när det börjar närma sig efter att den tidigare artisten spelat, släpps man in i området längst fram på scenen.

Detta för att minska chansen för att någon störig trängsel och kalabalik ska ske. Det var en idé som kom upp efter en katastrof som skedde på största scenen år 2000 då nio personer dog när Pearl Jam spelade och det var något knas med ljudet som gjorde att alla långt bak försökte ta sig längre fram. Med detta bursystem är det omöjligt att något liknande ska hända igen.

Dessutom slipper man tränga sig fram till en artist man inte ens vill se för att stå längst fram på nästa. Att fler festivaler inte anammat det här är riktigt synd.

Hur länge måste jag köa då?

Jag skulle säga tre timmar om du vill stå längst fram, annars kan du droppa in lite närsomhelst eftersom scenen är så pass stor. Vill du ha bäst plats av alla i hela världen ska du springa hit så fort festivalområdet öppnar på morgonen, men det känns ju lite onödigt.

Okej! Då var vi färdiga här. Nu ska vi faktiskt ta och gå till den allra största scenen som ligger i mitten av allt. Festivalens logga och stolthet: ORANGE.

Orange_Scene_-_Thorbjoern_Hansen_Rockphoto

 

Gudars skymning, ja. Här har man haft det bra må jag säga. Och ni ser gången i mitten och de fyra uppdelade områdena? Det är på grund av bursystemet jag berättade om innan. Och som ni ser så kan man få ett glas vatten även om man står ganska långt bak. Smart va?

När festivalområdet öppnar på torsdagen är det alltid ett litet välkomssnack här av danska Flemming Christensen och vår alldeles egna Per Sinding-Larsen. Oftast något i stil med ‘ha kul, drick öl men glöm inte att dricka vatten ibland också’. Samt lite om Roskildes välgörenhetsarbete och hur mycket pengar publiken skänkt genom att komma dit.

2010 var även Patti Smith där i början för att ha en in memorian genom att sjunga för de 9 personerna som gick bort under olyckan år 2000.

Det är ofta mycket snack om vilket band som ska inleda scenen och det är oftast ett danskt band. Men 2009 var det till exempel Petter som fick äran.

Följande artister har jag sett här: 

Håkan hellström, Gogol Bordello, Slipknot, Pet Shop Boys, Ulf lundell, Coldplay, Kanye West, Oasis, bob hund, Judas Priest, Neil Young, The Chemical Brothers, Gnarls Barkley, Grinderman, Radiohead, Patti smith, Gorillaz, Them Crooked Vultures, Nephew, Kashmir, The Prodigy, Motörhead, Veto, Iron Maiden, M.I.A, Arctic Monkeys, The Strokes, Deadmau5, L.O.C och Petter förstås.

Och dessa har jag missat/inte velat se:

Volbeat, Nick Cave and the bad seeds, Jay-Z, Kings of leon, The Streets, Muse, Prince, Mastodon och My Chemical Romance.

Och i sommar ska vi se Bruce Springsteen, Björk och The Cure på den här scenen.

Hur länge borde man köa?

Som längst har jag köat tre timmar och det var till Judas Priest. Då fick jag stå längst fram. Judas Priest är väl kanske inte störst i världen dock. Vill man ha samma plats som jag hade då när Bruce Springsteen spelar i sommar kan man räkna med att köa så fort festivalområdet öppnar och sitta där i minst sju timmar. Jobbigt.

Jaha, det var alla scener det. Eller var det det? Njaee. I år kommer faktiskt en ny scen. En elektroscen med namnet Apollo. Under uppvärmningsdagarna kommer den vara på olika delar av campingen varje natt och under festivaldagarna kommer den befinna sig på agora C, på västra delen av campingen.

c

 

UPPDATERAT: Apollo ligger numera närmare trappan mellan East och West. Nordöster om G.

 

Kommentera

