Om en polare till dig hade betett sig som myndigheter (publicerad 16:e januari 2013)

Ibland funderar jag lite på hur olika statliga myndigheter fungerar. Ni vet, försäkringskassan, polisen, skatteverket, arbetsförmedlingen, CSN, tandläkarförbundet och så vidare. Tänk om ens polare hade betett sig som en myndighet gör? Man hade inte stannat kvar med dom särskilt länge.

Man bokar exempelvis tid för att träffas på en pub med myndighet-polaren, vi kan kalla honom Sebbe. Sebbe kommer aldrig till puben trots att ni hade stämt träff. Du ringer Sebbe men i telefonsvararen som efter ett tag dyker upp får du reda på att du bara kan ringa Sebbe klockan 08-13 varannan torsdag och tisdag samt 14-16 på onsdagar.

Till slut får du tag på Sebbe och han kan inte riktigt minnas att ni hade bestämt möte. Det visar sig såklart att det hela var ditt fel att inte Sebbe dök upp. Du hade sagt till honom att ni skulle ses klockan sex men du sa aldrig om det var sex på morgonen eller sex på kvällen, så pubrundan makulerades.

Du bokar in en pubrunda till men Sebbe ber dig skicka en skriftlig ansökan om att få dricka öl med honom. Han ber dig gå in på hans hemsida och leta dig fram till en blankett som ligger gömd som du måste skriva ut, sedan kryssa i några kryss samt skriva rätt datum och signatur för att den ska vara giltig. Efter ett tag får du tillbaka ett brev där det står att du skrivit i fel datum för pubtillfället och ber dig skicka en ny blankett. Du gör detta.

Väl på puben tar ni varannan runda. Sebbe betalar första rundan med kontanter, du betalar andra rundan med kreditkort och även de två nästkommande. Du undrar om inte han kan bjuda på nästa och han svarar att det är din tur att bjuda – han har betalat en öl för dig. Hur tänker han nu, undrar du? Sebbe förklarar att du tar en medveten risk som medtar ett kreditkort till en pub och därför är ölen du bjudit på inte giltiga. Du frågar – men du dricker ju ölen, du ser ju den framför dig? Sebbe har dock inte de resurser som krävs för att lägga fokus på småsaker – han måste tänka på sin försäkring och sin nästa tvättid.

En annan gång ringer Sebbe dig! Han stämmer träff på samma pub och säger att du ska vara där klockan halv sju på kvällen nu på torsdag. Tydligt och bra – trodde du! Du var skyldig Sebbe en öl sedan innan enligt honom och eftersom du inte köper ölen till honom under kvällen och han inte påminner dig om det så blir det ingen öl till Sebbe. Två veckor senare får du en faktura på 500 kronor som en förseningsavgift. Samt att du måste bjuda på den där ölen vid nästa pubrunda.

BAKGRUNDSHISTORIA:

En del av dessa delar är rätt uppenbara igenkänningshumor men jag tänkte att jag skulle förklara kreditkortsbiten.

För några år sen drack jag tequila på en bar, fick en stor fylla och tog skjuts av ett gäng män i en bil som tog mitt kreditkort och hotade att döda mig om jag inte gav dom pinkoden eftersom jag hade spytt i deras fina mercedes. De gick till en bankomat och tog ut alla pengar. (7000 kr, alla mina CSN-pengar), de gick sedan till en preem-mack och köpte saker på kredit för 400 kr, samt snodde min mobil. De dumpade mig i en lokal bakom en pizzera i Bunkeflostrand. De tog ut pengarna på en vanlig bankomat med videobevakning och använde kortet på en preem-mack som också hade videoövervakning.

Polisen skrev dock att de inte gick vidare med fallet av ‘uppenbara skäl’ trots att de hade kunnat identifiera brottslingarna på videotagningarna men eftersom det bara gällde 7400 kr så gick de inte vidare med fallet trots att det var allt jag hade att leva på. Hade jag blivit rånad på en större summa men haft tio gånger så mycket på ett annat bankkonto så hade de dock gått vidare med fallet. Detta är systematisk klasshat och kapitalism.

Banken (swedbank) ersatte inte en enda krona eftersom jag ansvarslöst nog gick ut på en bar med mitt kreditkort (!). Tvärtom skulle jag betala dom 150 kr eftersom jag hade -400 på mitt bankkonto under en oacceptabelt lång tid.

Kommentera

