Möllans godaste falafel?

Publicerades på möllan.nu 28:e maj 2013.

Falafeln, Kanske den ultimata formen av mat. Alla kan äta falafel! Den är billig, den är vegetarisk och den är mättande. Men vart finns den godaste? För inom Sveriges gränser råder det i alla fall ingen tvekan om att den godaste falafeln i Sverige ligger på möllan. Så även om rubriken lyder ‘möllans godaste falafel’ så menar vi såklart Sveriges godaste. För så här är det ju; Den godaste falafeln i Stockholm är fortfarande räligare än den sämsta falafeln i Malmö. Precis som att den godaste falafeln i Malmö ändå är räligare än den sämsta i valfritt land i mellanöstern (ur min egen erfarenhet: Israel).

Alla falaflar har beställts med blandad sås och samtliga grönsaker som gick att tillgå.

 

__________________________________________________________________________________________________________

Albaba (fd. Falafelmästaren)

albaba

Vart? Smedjegatan 4
Pris? 20 kr

betyg 3

Albabas falafel har fördelen att ligga väldigt bra till, särskilt nu när andra änden av tågstationen Triangeln hamnar precis vid smedjegatan. Hoppar man av i Malmö med siktet att gå mot möllan är det alltså omöjligt att inte gå förbi Albaba. Falafeln är väldigt klassisk på många sätt och det är egentligen inga konstigheter vad gäller vare sig innehåll, bröd, förpackning eller kvalitet på själva falafeln. Även personalen är rätt trevlig men lokalen är trång och har extremt ful och plastig inredning.

Albaba har också fördelen att ha öppet väldigt sent på helgerna och är det enda falafelalternativet om man ska röra sig mot triangelstationen snarare än Gustav Adolfs Torg och Värnhem i natten.

 

Sara Restaurang & Pizzeria

sara

Vart? Bergsgatan
Pris? 25 kr

betyg 3

Saras specialitet är dess mjuka, nybakade bröd. I kontrast till Intergrill med sitt krispiga bröd ett stenkast intill. På bergsgatan kan man få sitt bröd lite hur man vill, med andra ord. I övrigt en ganska tam falafel som funkar, men inte mer än så.

 

Middle East

middle east

Vart? Södra förstadsgatan 90
Pris? 15 kr

betyg 2

Förutom det trevliga priset (som för några år sen brukade vara standard) så är Middle Easts falafel inte så mycket att hänga i julgranen. Falafelns grönsaker består i stort sett bara av rödlök, sallad, tomat, feferoni och även någon sorts morotsliknande, torr, rosa strimma. Ingen gurka? Varken vanlig gurka eller pickle-gurka? Däremot blev inte falafeln torr utan kompenserades med generösa mängder av sås.

Också osäker på silverfolie istället för papper. Som falafelätare är man antingen en ‘böjare’ eller en ‘rivare’. Böjare kommer tvingas att riva och rivare kommer att frustrerat pilla av flera små remsor innan man kan ta sig ännu ett bett. Personalen var också rätt dryga, ska tilläggas.

 

Xtra rest & café

xtra

Vart? Bergsgatan 14
Pris? 25 kr

betyg 2

Xtra Rest & Café. Falafelstället med det luddigaste namnet. Nåväl, jag tyckte det var värt att testa och det var första gången jag provade deras falafel. Jag reagerade på några saker:

  • Det är rödkål och persilja i den
  • Personalen var jättetrevlig
  • Han la i både gurka och picklegurka i den (!)

Spännande med ett falafelställe som vågar experimentera och den blev minst sagt välfylld så man blev mätt ganska snabbt. Däremot var den dåligt packeterad så att innehållet snabbt började sörja här och var. Dessutom var innehållet väldigt ojämnt. Ena tuggan fick jag bara rödkål, andra tuggan bara lök, tredje tuggan bara falafel och så vidare. Dessutom var jag i överlag skeptisk till just rödkålen som inte bidrog till så god smak. Dessutom räcker liksom två olika sorters gurkor och såser för att rullen ska balansera upp falafelns torrhet. Rödkålen bidrog till att matupplevelsen i överlag blev ganska sörjig. Trevligt experiment, Xtra rest & café men skippa rödkålen i framtiden.

 

Intergrill

intergrill

Vart? Bergsgatan 26b
Pris? 25 kr

betyg 3

Intergrill har sedan urminnes tider kört med sitt karakteristiska krispiga bröd till sina rullar. Det är kanske en smaksak och beror kanske på vad man är mest sugen på. Visst funkar brödet! Dessutom är det inget illa med falafeln heller som i övrigt görs på ett traditionellt sätt, om man bortser från att den kanske kändes något för såsig.

 

Campus

campus

Vart? Bergsgatan 16
Pris? 25 kr

betyg 2

Campus har oturen att ligga precis bredvid möllanfavoriten Jalla Jalla! (den återkommer vi till). Det är dock inget större fel på falafeln, silverfoliet har jag dock svårt för och falaflarna i sig kändes långt ifrån nyfriterade. Men det som drar ner betyget mest vad gäller Campus är den otroligt vilsna, trötta och otrevliga personalen.

 

Hot Sandwiches & Baguetter

hot sandwiches

Vart? Ystadsgatan
Pris? 20 kr

betyg 3

Trots att reklamen säger att erbjudandet om att falafeln kostar 20 kr framtill november 2012 så kostade den ännu bara en tjuga. Falafelrullen i sig var helt okej och där fanns inga större konstigheter. Stort plus att falafeln var nyfriterad även om jag var lite rädd att den lösa falafeln ni ser på bilden ovan skulle ramla ner på marken. Därav fick första bettet vänta eftersom falafeln som sagt var nyfriterad och supervarm, samtidigt som jag inte kunde traska vidare eftersom den var så lös.

Jag hade inga kontanter på mig och stället tog inte kort. Dock hade kiosken bredvid samma ägare och dom tog kort. Så jag fick gå dit och betala för min falafel. Det är såklart ett plus, det känns väldigt möllan att behöva betala för sin falafel i kiosken next door.

 

Subway

subway

Vart? Möllevångstorget
Pris? 35 kr

betyg 0

Förstod mig inte på den här falafeln alls. Sesam på brödet? Falafeln innehåller kött? Jalapenos istället för feferoni? 35 kronor? Nä hörni, det här stället skulle jag undvika om jag var ni.

 

Jalla Jalla!

jalla jalla

Vart? Bergsgatan 16
Pris? 25 kr

betyv 4

Nästan varje gång jag pratat med någon om att jag ska recensera alla falaflar på möllan har jag fått höra att dennes favoritfalafel finns på Jalla Jalla. Jag gillar Jalla Jalla, det är inte det. Men det känns nästan som att folk inte riktigt vågar prova några andra ställen efter att ha varit här. Nästan alla som besöker vänner i Malmö och vill prova falafeln, hänvisas hit. Jag tror hypen dock till stor del beror på att Jalla Jalla har öppet mycket senare än de som konkurrerar på samma nivå. Som vi alla vet är en fyllefalafel alltid godare än en lunchfalafel.

Den har dock en del specialiteter, inga pickles utan färsk gurka istället, rättika. Det funkar bra. Men främst av allt så är personalen på lika bra humör oavsett vilken tid man är där. Att bemöta kunde lika trevligt tre på natten som på tre på dagen är helt otroligt.

 

Falafel No.1

no

Vart? Bergsgatan 37
Pris? 25 kr

betyv 4

Falafelstället som snabbt blev mitt favorithak i Malmö när jag flyttade hit som femtonåring och stället jag introducerade till folk som besökte Malmö. Stänger klockan 22, så det här är ett utsökt ställe att gå till när man känner sig hungrig mitt på dagen, eller som lunch. Med många bord och stolar kan man också som jag gör på bilden, chilla med sin falafel och dricka sin ayran i lugn och ro.

Rekommenderar att lägga på en tia för att inkludera fetaost i falafeln, vilket skulle i det här fallet höja betyget till en femma. Supertrevlig personal, skall också sägas.

 

Medina

medina

Vart? Claesgatan 3
Pris? 25 kr

betyg 5

Ja, vad ska man säga? Här trodde man att möllans godaste falafel befann sig öppet på bergsgatan där alla kulturprofiler, hipsters och turister konsumerade dom. Jag hade lite på känn att Medina skulle vara något extra när jag insåg att nästan alla hade ursprung från mellanöstern i den välfyllda lokalen. Ett ställe som är tillräckligt bra för människor som är vana vid att äta falafel i mellanöstern är tveklöst ett bra ställe.

Så om du orkar dig röra dig några meter till claesgatan från möllevångstorget så hittar du Medina – Möllans godaste falafel!

 

TEXT, BILD och person som står bakom samtliga kostnader för falaflarna: Joseph Pollack.

Kommentera

