Du saknas någonstans (Min första krönika på Möllan.nu, 15:e mars 2012)

Vad är egentligen uppmärksamhetshoreri? Min bild av det är att två föräldrar kanske berömmer sin dotter för att hon fått simgrodan, varav lillebrorsan som alltid annars får majoriteten av föräldrarnas uppmärksamhet plötsligt utbrister något bra som han gjort i hopp om att få föräldrarnas uppmärksamhet. Eventuellt gå till den punkten att han påstår att han har ont någonstans.

Eller är det när någon som gjort någonting väldigt kreativt, ansträngande och bra försöker övertala så många som möjligt att ta del av det?

Vad är egentligen oödmjukhet? Är det när en person är omedveten om sina egna begränsningar?

Eller är det när du själv bestämmer att den personen inte längre har en balanserad självuppfattning? Du kanske säger: ‘Det är okej om Jay-Z eller Kanye West gör det, men inte om du gör det. Hahahaha!’

Och vad är egentligen hybris? Är det att gå helt caligula på sig själv? Man börjar fästa en röd matta hela vägen till sitt kontor, bära runt en medalj man gjort själv där det står ‘världens bästa medarbetare’ och ger en ministerpost till sin häst?

Eller är det när någon gjort det helt fantastiskt galna att säga att man… Svårt att ens skriva det på låtsas: Är bra på något. Kändes väldigt busigt att skriva det där.

Jag är bra på saker. Jag är bra på att roffa åt mig det jag vill ha och jag är bra på att sprida saker jag gjort så att så många som möjligt ser det. Jag hade inte varit en rappande potatis på bolibompa om jag inte var det. Jag hade inte precis regisserat en grym kortfilm om jag inte var det och jag hade inte fått betalt för att blogga (på 365saker, inte på den här skitsidan) om jag inte var det.

Det går bra nu. Det är glassigt. Jag borde springa ett maraton baklänges för att se hur en andraplats ser ut.

Blev du lite provocerad nu? Stack det till lite i hjärnan? Bra, det innebär att du kommer att komma ihåg mitt namn till den gången då du lugnat ner dig.

Men hur gör man då för att inte fastna i ett spiral av negativt tänkande och gnäll? Det är ganska enkelt. Följ bara de här två punkterna:

  1. Inse att du saknas någonstans. Ta reda på vart.
  2. Ta betalt för att vara där.

Kommentera

