Mina fem cent i ”Kan man skämta om allt?”-frågan

Det många missat i den här diskussionen är att det handlar om vem det är som drar skämtet och i vilken kontext. Då menar jag inte att jag som jude får skämta om judar och att mörkhyade får skämta om mörkhyade. Det jag menar är att vissa människor är skarpsinniga och har en analys bakom sig när de drar upp kontroversiella ämnen, då är jag i alla fall väldigt väldigt sällan rädd för att den här personen ska ”gå över gränsen”. Som TV-serien It’s Always Sunny in Philadelphia eller Louis CK som kan skämta om rasism, homofobi och spädbarnsdöd och komma undan med det.

Sen handlar det alltså en del om kontext. En del skulle bli upprörda av spädbarnsdödsskämt i It’s Always Sunny in Philadelphia men samtidigt skratta åt det här som istället gör mig jätteprovocerad:

Kommentera

