Intervju med Soran Ismail och Magnus Betnér

en skam

 

Hej Magnus och Soran! Ni har precis påbörjat er turné, En Skam För Sverige. Hur kommer det sig att ni bestämde er för att turnera ihop?

Soran: – Den får du svara på (skrattar)

Magnus: – Jo alltså på min förrförra turné, Livets Ord så besökte jag 77 städer. Nu snackar vi alltså hålor de flesta komiker aldrig hört talats om. Anledningen till detta var att jag ville hitta varenda öppen dörr i Sverige och sparka in den. Det visade sig att det inte räckte, inte heller ännu en turné året därpå som jag döpte till ”Betnér IV” eftersom det var min fjärde turné räckte.

Så hur kom Soran med på tåget?

Magnus: – Jag insåg att jag inte kunde sparka in alla öppna dörrar helt själv och vände mig helt enkelt till Sveriges näst-folkligaste politiska komiker.

Soran: – Magnus är en stor idol och en inspiration för mig, både humormässigt men också politiskt. Fast även där har vi ganska olika åsikter.

Hur då till exempel?

Magnus: – Jag är skitliberal. Jag tycker till exempel att man ska få röka på sjukhus, injicera heroin på lekplatser, köpa sex och kalla folk lite randomly för ”neger”. Nu säger jag inte att det där är bra grejer att göra men jag tycker man ska kunna det om man vill. Förutom det kommer jag i min ståupprutin också prata om hur gött det är med porr och hur jag tycker att ett jämställt samhälle är viktigt för mig och göra paralleller till min dotter på det temat.

Är inte det lite motsägelsefullt?

Magnus: – Att skämta om och ifrågasätta porr funkar inte. Det är en industri som funnits i flera år. Att däremot skämta och ifrågasätta maskulin hegemoni som funnits i samhället sedan urminnes tider känns mer rimligt för min del. Ingen kan göra allt men alla kan göra något, som jag brukar säga.

Soran: – Magnus vill få bort lagar, som att man ska få injicera heroin och det han nu sa. Jag vill istället instifta nya. Jag tycker till exempel att man ska ha över 110 IQ för att få rösträtt. En annan fiffig idé jag har är att ens BMI ska stå på ens pass. Då om man till exempel ska köpa en Big Mac så får man den för 40 kr om man är underviktig, 50 kr om man är normalviktig och 60 kr om man är överviktig.

Magnus: – Jag tycker dock att alla är lika viktiga.

Fast det där skämtet har du ju snott, Magnus.

Soran: – Det är det som är så bra med honom. Han lindar in alla skämt i arga rants vilket gör att ingen märker om han snor skämt eller inte. Han är som en blandning av Bill Hicks, Dane Cook och en trotsig tonåring.

Soran, du har tidigare sagt att du funderat på att utbilda dig till psykolog. Vad hände?

Soran: – Jag hade kommit in på programmet och allt på Uppsala universitet, skulle precis börja. Men det var i samma veva som expressen släppte järnrörsfilmerna och när Mårten Andersson fick reda på att jag tänkte plugga ett program på heltid letade han upp mig och slog ner mig.

Va?

Soran: – Det är inte första gången Mårten blir våldsam mot mig.

Brukar Mårten Andersson slå andra komiker?

Magnus: – Internt i branschen ser vi det lite som att man yrkesmässigt får kalla sig för komiker först när man blivit misshandlad av Mårten Andersson.

Sociala situationer har förgäves sökt Mårten Andersson för en kommentar.

Kommentera

