Den statliga onanin

Radiotjanst_svart

Radiotjänst har under alla år tagit tv-licens för runkandet till deras tv-program baserat på om man haft en TV hemma eller inte. Nyligen fastslogs det dock att licensen ska betalas även om man har en surfplatta, iphone eller dator med internet. Vi har talat med Carl Undergård på radiotjänst om denna nya runklag.

– Ni tar TV licens även för runkandet till svt play numera.

– Ja, det är viktigt att svenska folket ska kunna runka utan reklamavbrott, tycker vi.

Fredrik Skavlan, programledare på tv-programmet Skavlan på Svt säger dock emot:

– Även Svt har sina distraktioner. Om man såg förra programmet och ville runka till Peter Jöhback så ser man ju till och från mig, eller den där tjocka fotbollscoachen som antagligen är ännu värre att få syn på när man vill fantisera om Peter Jöhback. Detsamma gäller såklart Veronica Maggio. Om Tv-licensen på datorer även hade inneburit att man skulle kunna ladda ner svt-program hade det varit rimligare. Då hade man kunnat klippa och klistra ihop sin egen runk och då hade man inte behövt distraheras alls. Ska det vara en statlig runk måste också radiotjänst ta sitt ansvar.

skavlan
Fredrik Skavlan. 

Distraktioner är dock inget som Anders Öfvergård, programledare på Arga Snickaren verkar ha några problem med:

– Folk måste inse att cashen ska rulla in. Vill man runka till Arga Snickaren är det fritt fram och då får man ju hoppas att det kanske i reklamen dyker upp någon snygg. Då är det tvärtom en fördel för reklamkanalerna.

– Så du menar att reklamrunken är minst lika bra som den statliga runken?

– Reklamrunken är lätt bättre. Dessutom är folk som jobbar på reklamkanaler mycket snyggare än statliga runkobjekt. Jämför mig med Kristian Luuk till exempel. Jag är ju mycket snyggare än honom.

öfvergård
Anders Öfvergård föredrar reklamrunken.

En annan runk är den privata runken, förut känd som lunarstormsrunken, sedan facebooksrunken och numera instagramsrunken. Vi frågade Carl Undergård hur raditjänst förhåller sig till instagramrunken:

– Folk får ju runka till vad dom vill men den statliga runken är mer pålitlig och hållbar. Det är viktigt att betala sin tv-licens, oavsett om man runkar statligt eller privat. Instagramrunken kan ju tyvärr få konsekvensen att vissa som inte vill få sina bilder eller filmer runkade till får det ändå. I Svt:s kontrakt står det tydligt att de som medverkar är medvetna om att folk över hela Sverige kommer runka till dom.

– Även barnprogramledarna?

– SÄRSKILT barnprogramledarna.

Vi ringde upp Anders Öfvergård igen och frågade om även Kanal 5 har samma runkpolicy:

– Jo det stämmer. I kontraktet jag skrev på när jag började med Arga Snickaren stod det klart och tydligt att folk kommer runka till programmen och det är en av de främsra förutsättningarna för att det ska gå runt. Samma policy gäller ju tyvärr inte när man skaffar ett instagramkonto, vill man inte bli runkad till måste man låsa sitt konto och det tycker jag är trist.

– Hur gör man annars för att inte få sina bilder runkade till, tror du?

– Mitt tips är att man gör en ful grimas på alla selfies. Även om man har jättefina tuttar så kommer ingen runka till någon som har ett fult ansikte. Jag tror det till och med är vetenskapligt bevisat. Men då ska man också undvika sexiga bäbisgrimaser.

– Sexiga bäbisgrimaser?

– Du vet, såna poser som både barn och glamourmodeller har. Lealöst finger i munnen med halvt vidöppen mun till exempel. Du hajar.

bäbisgrimas
Undvik sexiga bäbisgrimaser. 

– Jo jag hajar. Är det verkligen de som har instagramkontot som borde ansvara för att inte få sina bilder runkade till?

– Ja, brudar i alla fall. Killar är som hundar som vill komma ut ur bilar. Precis som att det är brudarnas ansvar att inte bli sexuellt trakasserade på jobbet och bli våldtagna av sina manliga bekanta så är det givetvis även brudarnas ansvar att inte lägga upp för fina bilder på sig själva. Det säger ju sig självt. Och är vetenskapligt bevisat, tror jag.

Vi ringde upp Skavlan och han höll med om Anders Öfvergårds konstaterande kring kvinnornas ansvar kring mäns runkvanor.

– Jag tyckte särskilt om hund-metaforen. Hade jag till exempel inte varit gift så hade jag definitivt raggat på Veronica Maggio. Och även om jag är gift försökte jag såklart tjuvkika när hon ammade. Men skriv inte ner det, för guds skull.

Carl Undergård på radiotjänst höll med Arga Snickaren och Skavlan och tillade:

– ”Även om vi alla män är sexuellt galna hundar så tycker jag att det är viktigt att vi håller oss till att runka statligt. Statlig onani är nog det finaste vi har i Sverige”, tillade han och började gråta.

Kommentera

