Angående kvinnliga artister som blir vuxna

Igår kom det ut en ny musikvideo med Miley Cyrus som också nyligen tillskansat sig en del uppmärksamhet när hon tillsammans med slisket David Thicke gjorde ett nummer på VMA. Få kan ha missat det här. Jag gjorde dock misstaget att gå in på musikvideon i fråga och läsa kommentarerna. Då snubblar jag förbi ett antal kommentarer som skriver typ så här:

Skärmavbild 2013-09-11 kl. 08.10.31

 

Här skriver motown25girl att eftersom Miley Cyrus är avklädd i musikvideon så är hon inte en särskilt bra artist. Det är väldigt spännande. Jag undrar om motown25girl har en sorts matematisk formel på detta. x + y = bra artist, där x är kvinnlig artist och y är kläder. Det innebär alltså att den där countrytjejen Taylor Swift per definition är en bra artist, så då vet vi det. Sen finns det dessa kommentarer:

Skärmavbild 2013-09-11 kl. 08.14.17

 

Ah just det. Miley Cyrus brukade en gång i tiden vara 14 år gammal och med i en sitcom där hennes 16-åriga bror spelades av en 30-årig man. Vi minns alla detta. Det jag tycker är särskilt lustigt här är att när dessa personer ser på musikvideon, uppträdandet på VMA och allt annat artisten Miley Cyrus har gjort, så tänker dom att hon tänkt ut allt detta själv. Det är självklart också det som hennes manager och alla skivbolagsproducenter vill att ni ska tro.

Det som egentligen händer är att när Miley Cyrus blivit lite över 18 år så har hon kallats till ett möte. Där får hon träffa en skivbolagsperson som pekar på en liten väska full av pengar och en jättestor väska full av pengar. Är ni med nu?

Skivbolagspersonen pekar helt sonika på den lilla väskan och säger ”det här är lönen du kommer få om du fortsätter göra snälla låtar utan att bli det minsta skandalös, avklädd eller på något sätt startar en sorts kontrovers.” Hen pekar sedan på den större väskan och säger ”men det här är lönen du kommer få om du gör detta”.

Miley Cyrus funderar en stund och säger till slut ”jag skulle vilja ha den stora väskan. Men då kör jag hellre Madonna-banan än Britney Spears/Christina Aguilera/Christina Biel-banan. Det vill säga, jag vill gå lite bananas på mitt eget sätt men sen göra en comeback några år senare där jag blir ”förlåten” och ansedd ett geni, snarare än att svettas i en musikvideo som handlar om att jag är en slav under en man och chilla med en kobra på en scen”.

Skivbolagspersonen kliar sig lite på hakan, säger ”kör till” och så hajfajvar dom varandra.

Kommentera

