Världens bästa album

Jag tror det är spotifys fel, fast på gott och ont, att när den kom så slutade jag använda itunes. Den kom dessutom passande nog när min dator hade kraschat och all musik jag hade laddat ner mellan 2004-2008 var puts väck. Fast det var ändå en chans tänkte jag, att lyssna in mig på ny musik. Och jo det gjorde jag väl. Men det där albumlyssnandet försvann och ersattes till stor del av playlistlyssnande. Det gjorde mig också lite slö. Att Pink Floyd och Bob Dylan då inte fanns, gjorde till exempel inte att jag laddade ner mina favoritskivor med dom igen. Det var ju dumt.

Nåväl. Jag gick igenom min last.fm igår och såg en massa artister jag typ glömt bort att jag lyssnat på. Skivor jag älskat men där de två-tre bästa låtarna hamnat i någon spellista istället vilket gjort att man glömt bort att lyssna på de kvalitativa låtarna på resten av skivan. Tappat konceptet kring album. Då bestämde jag mig för att göra världens bästa album-listan. Idag när jag promenerade i Malmö med listan på shuffle… jag har nog inte mått så bra musikaliskt på länge. Det blev som en sorts blandning av nostalgi, nya upptäcker och låtar jag varit bekant med sedan länge. Mys.

För att hamna i listan finns det dock ett krav:

  • Jag ska kunna lyssna på skivan oavsett humör eller tid på dygnet och ändå uppskatta den.

Detta utesluter exempelvis The Knifes Shaking the Habitual senaste skiva, som jag gillar men som jag inte alltid orkar med. Inte heller Britney Spears Femme Fatale som jag också gillar men som ibland helt enkelt känns för simpel. Inte heller Enter Shikaris debutplatta som jag gillar men som är fnösig trancecore och det är jag sugen på väldigt sällan. Och egentligen det mesta i genrerna Hip Hop och Elektro, som ändå är genres jag lyssnar väldigt mycket på.

Jag undviker Greatest Hits-skivor så gott jag kan i listan. Men vissa artister, som exempelvis Elvis Costello har tyvärr för mycket utfyllnadslåtar i sina vanliga album så att det helt enkelt fick bli så. Ni märker också om ni klickar in er på listan att vissa skivor inte finns på spotify, den här gången orkade jag fixa ner dom på annat håll. Bra, Joseph. Viktigt är givetvis också att de inte ska ha lyssnats på för mycket nyligen, eftersom själva syftet är att hitta de gamla guldkornen igen. Därför är exempelvis inte Random Access Memories av Daft Punk med.

Så, detta är mina världens bästa album:

  • Pink Floyd – Dark Side of the Moon
  • Bob Dylan – The Freewheelin’
  • Bob Dylan – Blood on the Tracks
  • Rebecca & Fiona – I Love You, Man
  • The Strokes – First Impressions of Earth
  • Jon Brion – Eternal Sunshine of the Spotless Mind Soundtrack
  • Bright Eyes – I’m Wide Awake It’s Morning
  • Bright Eyes – Digital Ash in a Digital Urn
  • Lykke Li – Wounded Rhymes
  • Lykke Li – Youth Novels
  • The Who – Who Are You
  • The Who – Who’s Next
  • bob hund – Ingenting
  • bob hund – Omslag: Martin Kann
  • bob hund – bob hund
  • Björk – Post
  • Björk – Debut
  • The Velvet Underground – The Velvet Underground & Nico
  • The Velvet Underground – Loaded
  • Simon & Garfunkel – Bridge Over Troubled Water
  • Simon & Garfunkel – Parsley, Sage, Rosemary and Thyme
  • Simon & Garfunkel – The Graduate
  • Best Coast – Crazy For You
  • Glasvegas – EUPHORIC /// HEARTBREAK \\\
  • Dungen – Stadsvandringar
  • Bobby Vinton – The Best of Bobby Vinton
  • Blur – Modern Life is Rubbish
  • Blur – Parklife
  • Tom Waits – Mule Variations
  • First Aid Kit – The Lion’s Roar
  • Regina Spektor – Far
  • Katzenjammer – A Kiss Before You Go
  • Radical Face – Ghost
  • Bo Kaspers Orkester – Hittills
  • Mikal Cronin – Mikal Cronin
  • Broder Daniel – Broder Daniel Forever
  • Daughter – If You Leave
  • Monica Zetterlund – Musik vi minns
  • Veronica Maggio – Satan i gatan
  • Boards of Canada – The Campfire Headphase
  • Frank Sinatra – Nothing But the Best
  • Detektivbyrån – E18
  • The Temper Trap – Conditions
  • Justice – †
  • Coldplay – Parachutes
  • Coldplay – A Rush of Blood to the Head
  • Nick Drake – Pink Moon
  • Damien Rice – O
  • Koop – Koop Islands
  • Lisa Mitchell – Wonder
  • Lisa Ekdahl – Lisa Ekdahl
  • Lou Reed – Berlin
  • Butter 08 – Butter 08
  • Chicago – Chicago X
  • Red House Painters – Songs for a Blue Guitar
  • Elvis Costello – The Best of the first 10 years
  • Anna Järvinen – Man var bland molnen
  • Nirvana – MTV unplugged in New York
  • Anna Ternheim – The Night Visitor
  • Håkan Hellström – Ett kolikbarns bekännelser
  • Aphex Twin – Drukqs
  • Aphex Twin – Melodies from Mars
  • Lily Chou-Chou – All About Lily Chou-Chou Soundtrack

Jag är väldigt glad över att ha gjort den här listan. Den kartlägger verkligen min musiksmak, det är till stor del sånt jag lyssnat på förr men som jag ännu kan lyssna på och gilla. Dvs, musik jag på flera år ännu inte växt ifrån eller tröttnat på. Samt nya skivor jag tror starkt på. Försök göra en egen och följ samma regler som mig, det var, i alla fall för mig, en sjukt rolig upplevelse.

Kommentera

