Tedrickarindie sökes!

Jag håller på att skapa en spellista, den kallas ‘höstmusik utan höst’. Snart är det visserligen höst, så då får man väl ändra titeln till det betydligt tråkigare ‘höstmusik’. Jag har själv ganska bra koll på det som gjorts back in the days, så spellistan är fylld med Bright Eyes, Elliott Smith, Ane Brun, lite lounge, lite svenska visor, lite Velvet Underground (de där låtarna när trummisen är med och sjunger) och ja, ni fattar principen. Mysig höstmusik helt enkelt.

Något jag har mindre koll på är amerikansk indie som gjorts på senare dagar och det ska ju vara bra har man hört. Jag tänker ungefär att jag vill höra musik som liknar Radical Face, så länka ingen jävla John Mayer.

Jag vet att majoriteten av mina läsare består av tjejer som dricker te med båda händerna och har på sig pojkvännens för stora tjocktröja, så jag räknar med er nu.

Spellistan, som den ser ut nu, hittar ni här.

10 svar to “Tedrickarindie sökes!”

  1. Ariel Blomkvist Says:

    Är det skäggindie du tänker på? Unga män från Seattle med akustiska gitarrer typ? Förutom obiviösa Roskildeklassiker som Band of Horses och Fleet Foxes rekommenderar jag:

    Port O’Brien – Fisherman’s Son
    The Dodos – Red and Purple
    Iron & Wine – Flightless Bird, American Mouth
    Local Natives – Paper Planes

    För egna studier hänvisar jag till taggen ”indie-folk” på last.fm http://www.lastfm.se/tag/indie%20folk/artists

    Annan mysig musik som inte är direkt folkig utan mer surf men ändå amerikansk, lugn och ny är till exempel:

    Beach Fossils – Daydream
    Real Estate – Beach Comber (finns ej på Spotify dock)
    The Morning Benders – Excuses

    • socialasituationer Says:

      Jag är ganska kräsen, det ska vara snygga melodier, ovanliga röster och helst ett band som inte _bara_ kör den sortens musik. Iron & Wine tycker jag till exempel är skittråkiga, medan lugna låtar i samma stil av Nirvana har en helt annan energi på något sätt. Undantaget heter Red House Painters, som ju är en av mina favoritband.

    • socialasituationer Says:

      men jag ska kolla in det andra när jag har tid. Kollar på film hos Sara nu och det är fint.

  2. Ariel Blomkvist Says:

    (Jag dricker té med båda händerna och använder själv stora tjocktröjor så det är lugnt!)

  3. Ariel Blomkvist Says:

    Okej, ny förslagslista coming up när jag får tid. Tills vidare rekommenderar jag Dodos och Local Natives. Dom gör båda två något annat med det genom att föra in sjuka afrikanska rytmer i det.

  4. Julia Says:

    Hm, tja, har ingen vidare koll på amerikansk indie, och jag vet inte riktigt hur höstmusik låter. Fast te är gott, så here goes i vilket fall:

    Bright Eyes – Art Garfunkel
    Masterswarm – Andrew Bird
    Long Nights – Eddie Vedder
    Paranoid – Hellsongs
    Alone – Ida Redig
    California Dreamin’ – Bobby Womack
    Wild World – Cat Stevens
    Our House – Cosby, Stills, Nash & Young
    Reaktor – Den Svenska Tystnaden

    Ah, hinner inte skriva upp allt, så länkar istället:

  5. Louise Says:

    The National – Bloodbuzz Ohio kanske?

  6. kiki Says:

    du måste ju ha med belle & Sebastian för bövelens skull! För övrigt höll jag på att garva ihäl mej åt indiebeskrivningen, tack för dagens första irl LoL, som jag brukar säga.

Kommentera

