Topp 10 östasiatiska filmer

Kan inte riktigt säga att jag är särskilt insatt i östasiatisk film. Jag har till exempel bara sett en enda romantisk komedi från östasien och paret i filmen kysste inte varandra en enda gång. Det är ju skitkonstigt.

Sen vet jag att Crouching Tiger, Hidden Dragon, Flying Daggers och Hero är skitbra men eftersom jag inte sett dem på flera år så skulle det ändå inte finnas så mycket att skriva om.

10. Akira

En fruktansvärt snygg animéklassiker från Japan. Det summerar nog allt ganska bra, ja.

9. Spirited Away

En mer modern animéfilm som dock har blivit jättepopulär att hypa. Men jag måste erkänna att stämningen på Yubabas badhus är ganska stilig. Mystiska varelser är cool tycker jag, något jag kommer återkomma till senare i listan.

8. Ju-On

Tv-filmen som startade allt, men som givetvis är bäst. Jag har inte sett de amerikanska The Grudge-filmerna, men jag förutsätter att Sarah Michelle Gellar inte är lika övertygande. Anledningen till att den här första filmen är bra är bara på grund av alla bisarra ljud man hela tiden får stöta på. Läskiga prylar.

7. Infernal Affairs

Modern Hong-Kong-action som jag rekommenderar varmt. Filmens handling är enkel, men ändå så grym. I gangstergänget så har de en polis som låtsas vara gangster och hos polisen har de en gangster som låtsas vara polis. Låter det bekant?

Inte så konstigt, några år senare bestämde sig Martin Scorsese för att göra en amerikansk version. Det utspelar sig då istället i Boston med Leonardo DiCaprio, Matt Damon och har någon låt av Dropkick Murphys mitt ibland allt.

Men som jag sa om Ju-On: Originalet håller längre, hur många oscars man än vinner.

6. 2046

Jag bestämde mig i mina högstadieår att se den här på bio, så jag övertalade två vänner att hänga med. De har nog aldrig blivit så mindfucked i hela livet. 2046 utspelar sig i framtiden, eller i det förflutna. Man vet inte riktigt. Man åker tåg för att återuppleva minnen. Man vet aldrig vad som är fiktivt och inte. Jättekonstig och jättebra film.

5. Hollywood Hong-Kong

En film om ett gäng fattiga människor i en kåkstad utanför Hong Kong, dit en prostituerad flyttar och vill åka till Hollywood. Därav tar hon väldigt högt pris för sina tjänster, vilket får sina konsekvenser. En bisarr och iskall film. På bilden ser vi även en familj som äger en grisfarm, det är roligt eftersom de ser ut som grisar själva och aldrig har särskilt mycket kläder på sig.

4. All About Lily Chou-Chou

En Japansk film om tonårsångest och mobbing. Yuichi, som huvudrollen kallas lyssnar på en märklig sångerska som heter Lily Chou-Chou. Det är för övrigt musiken i filmen som är den största behållningen.

3. De Sju Samurajerna

Jag har för mig att den här filmen är den första icke-amerikanska filmen att stå med bland imdb:s topp 250 filmer. Inte helt oanat, då Toshirô Mifune gör en fantastisk insats som den jätteagressiva och galna samurajen, som inte får vara med i gänget till en början.

2. The Great Yokai war

Förutom kanske Naked Lunch, så är detta nog den sjukaste filmen jag sett. Mest på grund av alla skitkonstiga varelser som bara drar runt hela filmen igenom. Om jag förstått det rätt så är alla varelser baserade på olika legender och myter. Det tycker jag är coolt.

1. Battle Royale

Filmen vars underhållningsvärde redan går i taket då man får höra handlingen. Okej, är ni beredda? Det är ett dystopiskt, eller i alla fall ganska labilt samhälle i framtidens Japan. Detta beror mest på stökiga ungdomar, så staten vill ge igen lite. En vanlig klass med kids på sjutton bast sitter i en buss och tror att de ska på en skolutflykt.

Men så vaknar de i en källare, får en kompass, ett slumpvist valt vapen, karta och order att få varandra att trilla av pinn. Bara en elev får åka tillbaka hem, så det gäller i den här skolutflykten att kötta. För vidare intresse:

Det är en våldsam och underbar film. Se den! Den finns i sin helhet på youtube, tror jag.

2 svar to “Topp 10 östasiatiska filmer”

  1. Amalia Says:

    Fin lista, jag saknade bara old boy och det levande slottet 🙂 Men östasiatiska filmer är alltid jävligt konstiga och roliga och ja.. konstiga. Sen har jag en del andra konstiga asiatiska filmer jag skulle vilja ha med på listan.. hm… jag får nog göra en egen lista!

  2. Ariel Blomkvist Says:

    Mm Old Boy är bra, den borde du se. Den har ett sånt typiskt ostasiatisk berättande, jag fattade typ ingenting av storyn men jag uppskattade ändå den, för mig, oregelbundna strukturen.

Kommentera

