Djur som ändrar sig (och Roskildesummering)

En räv börjar gå över vägen men ser att dussintals bilar åker förbi varje sekund. Djur som ändrar sig.

En vessla på fosterhem blir uppringd av eventuella adoptivföräldrar: ‘Tjena vill du bo hos oss?’ Vesslan är tveksam, han har det fan rätt bra där han är. Innan han hinner svara kommer en annan vessla in som är skitstor, har ett enormt stånd och säger: ‘Ikväll är du min’. Vesslan vänder sig till telefonen och säger: ‘Okej då, jag gör det’. Djur som ändrar sig.

En tjur vill äta ett gäng vinbär som ser skitgoda ut men råkar gå in i ett elstängsel. Djur som ändrar sig.

Två undulater försöker hitta Hugo på en skitsvår bild. Plötsligt utbrister den ena undulaten: ‘Där! Bakom polkagrisen! Djur som lägger märke till detaljer.

Angående Roskilde:

Per Sinding Larsen: Jag och Signe (som båda diggar Per Sinding-Larsen) kramade varandra av lycka när vi fick se att Per ännu en gång var konferncier och inte dumpade oss för P&L. Jag älskar Per.

Doppa tån i remouladen: Det var skönt

LCD Soundsystem: Dammigt och skitvarmt i tältet, men grym spelning.

Bästa diskussionen: (fritt översatt från en matkö)

Ledsen Dansk: Jag mår så jävla illa!
Avslappnad dansk: Det är mörkast innan soluppgången
Ledsen dansk: Ja, det är sant
Arg dansk: Men det stämmer ju inte.
Ledsen dansk: Hur menar du?
Arg dansk: Om det är sommar till exempel, så går ju solen upp mycket tidigare.
Avslappnad dansk: Ja, men då är det ju mörkast mycket tidigare också.
*Konstig stämning*

Gorillaz: Jävligt stort, men missnöjd vad gäller animationerna, trodde det skulle vara fetare. Låtarna med Little Dragon och andra grymma gäster från Plastic Beach var bäst. Skulle dock tjäna på att vara mer varierande och inte kötta de två största hitsen Clint Eastwood och Feel good inc. som extranummer.

Flickvännen: Gick från att tvinga mig följa med in på bajamajan till att kissa bredvid ett nudelstånd. Vi tittade på varandra, hon förstod. Det är då och där, på Roskilde, som man är hemma.

Teddybears: Hit efter hit efter hit efter hit. Har märkt att svenska artister alltid är lite bättre i grannländerna, eftersom de behöver utmärka sig mer och inte tar spelningen som självklar.

Grabbiga grabb-grabbarna som var grabbiga: När vi åkte sa Ariel att vi skulle bo i närheten av hans kompis Hugo. Sen bodde vi i samma camp istället. Hugo hade med sig ungefär tjugo andra män med sig som vi fick bo grannar med. Hälften hade plankat. Varje dag spelade dem exakt samma ölspel. Men det var nog mest när man var nykter och nyvaken som dom var störiga. Bondade med vissa av dom, till och med.

Patti Smith: Såg because the night och var nöjd. Hennes tal första dagen som skulle hylla de 9 människor som dog år 2000 var dessutom otroligt vackert. Grät nästan.

Haschet: Kände man lukten av lite då och då. Ingen klagade, som vanligt.

Vampire Weekend: Såg bara lite och de verkade väl ganska okej.

Bajset: Varje jävla morgon var jag tvungen att ta på skorna och springa till bajamajorna. Varje morgon. Sjukt ovärt. Morgonen är alltid värst på festival, men det här var bara löjligt.

Brother Ali: Riktigt fet. Särskilt när dj:n körde en imponerande beatbox

Kashmir: Sångaren var dansk, hade keps och rött skägg, men det var helt okej och de körde min barndomsfavoritlåt ‘Rocket Brothers’ med den här skitläskiga musikvideon:

Robyn: som jag sa om teddybears, fast ännu bättre.

Holländska campet: Som vi bodde granne med. Även om jag inte var där så ofta, så hann dom bjuda mig på öl och invitera mig till ett parti fia med knuff som var jävligt spännande. Bra camp!

The Prodigy: Helt otroligt. Särskilt när alla i publiken runtom orange gick ner på huk och sen hoppade upp under ‘smack my bitch up’.

Maten och drickan: Herregud, utbudet var maxat. Man kunde köpa drinkar man bara hört rykten om på nätet eller haft vilda fantasier om tidigare. Jag vet i alla fall aldrig någon annan festival som erbjuder slush ice med vodka (genialiskt), jägerte eller en märklig grå drink som kallas för ‘wonderland’. Vad gäller maten så fanns givetvis klassikerna fish n’ chips,  gringo nachos, vitlöksbrödet och deluxe-burgaren. Dessutom sålde de en skitbillig soppa som gjorde min natt när min hals höll på att självdö.

Die Antwoord: Vet inte om det var årets sämsta eller bästa konsert. Är fortfarande förvirrad.

Internskämten: Jag och Ariel körde hårt med ‘djur som ändrar sig’. Alla i campet sa ‘som flickan sa’ och även ‘backa rååå’ kunde man höra ibland. Grabbiga delen av campet tjatade sönder något om en unicorn-man, men jag förstod aldrig riktigt det roliga. Sen handlade skålandet alltid om en norrman som sjöng om en kaempeliten båt.

Motörhead: Bara för att kunna säga att jag sett Lemmy.

Jag missade: prince… Men som jag sa sista dagen: ‘Att åka hem efter sista stora artisten på Roskilde är att våldta sin egen hemresa’. Istället åkte jag och Sara hem i fullt dagssljus, med mcdonaldspaus i Köpenhamn och lagom stor kö till tåget. Vi fick till och med sittplats. *lyx*

Jag slarvade bort min kamera en natt. Men bilder från både Ariel och Sara kommer laddas upp här så fort jag får mina smutsiga händer om dem.

4 svar to “Djur som ändrar sig (och Roskildesummering)”

  1. sara Says:

    älskar att man kan kissa överallt på roskilde. så skönt.

  2. coffin camp Says:

    har du ikke noe fint å si om coffin camp i år? haha
    var du innom igjen?

    • socialasituationer Says:

      haha, dessvärre bodde vi ganska långt ifrån och när vi väl var på west så var ni ute och gick någonstans😦😦😦

  3. coffin camp Says:

    jaja. slikt skjer!
    men vi burde ikke ha vært så vanskelige å finne. var rundt 5-600 mennesker med oss og danset rundt i år. så du skulle bare tittet litt!
    Si ifra nesteår hvertfall! vi er på samme plassen! bare kom innen midnatt. haha!

Kommentera

