Talking ’bout my generation: FIFA World cup genom tiderna

Vad skulle ni säga om jag på allvar startade en blogg på engelska? Skulle jag tappa min trovärdighet? Min värdighet? Farten?

Idag fick jag höra talas om en 91-årig tant som besegrat cancer. Fyra gånger. ‘Det var väl inget’, sa jag malligt. ‘Min pappa dödade döda havet’.

Jag har köpt ett VM sticker-album. Ni vet, såna där som barn köper och samlar på. Som jag gjorde VM 98. Jag tittade igenom VM -98-albumet och jisses vad grym jag var på att samla de där rackarna. ‘Innebär samla att köpa?’ frågar ni då. Inte riktigt. VM ’98 var det största ever att hända och alla på skolan (Läs: Unga pojkar) tävlade om att vinna varandras kort, back in the days hemma i Israel. Jag var på den säkra sidan och tävlade bara om dubletter. Men jag var rätt grym på att vinna.

Hur vann man andras kort då? Jo, exempelvis så kan man lägga fram två kort, sen gör man sten sax och påse om vem som får börja. Den som får börja klappar framför korten vilket skapar ett häftig vind. Lyckas man vända något kort uppochner, så vinner man det. Sjukt enkelt, men kul.

När jag började femman i Sverige gjorde jag egna samlarkort av ett kollegieblock med ‘roliga figurer’ på. Det var väl sisådär fem pers som mest var igång på det, men jag minns att jag ett tag fick hela klassen engagerad i det där.

Man är väl en ledartyp, sa Joseph som kastade upp sin jacka nonchalant på axeln och började gå ner mot horisonten.

p.s Jag ändrade precis rubrik, så början av det här inlägget skapar kanske förvirring. Men det får ni leva med.

3 svar to “Talking ’bout my generation: FIFA World cup genom tiderna”

  1. Johan Eckman Says:

    Du är för ung Joseph. VM 94! 94 för helvete. Det ar grejer det.

Kommentera

