Topp 10 produkter som borde importeras till Sverige

Har du någon gång tänkt ‘varför har vi inte detta i Sverige?’, när du är utomlands. Jag vet att jag har. Eller sett/hört om en produkt på film, ‘Pistagesmör!? JAG VET INTE VAD DET ÄR, MEN JAG VILL SMAKA!’.

Just det. Mina damer och herrar, jag presenterar; Topp 10 produkter som en båt borde komma lastad med till oss. Genast.

10. Vuvuzela

Under denna fotbolls-VM har man inte hört en enda klack ropa ‘CHAMPIONE CHAMPIONE OOO-ÅÅÅ-OOO’, istället överröstas de hastigt av denna sinnessjuka trumpet som får tv:n att låta som en irriterande geting.

Från: Sydafrika
Fördelar: Vi slipper lyssna på E-type och fotbollsentusiaster får gallfeber.
Nackdelar: Du kanske får lust att se en match en dag också…

9. Captain Crunch

Quaker låter oss få tråkflingorna cheerios, men inte dess riktiga pärla, Cap’n Crunch. Åt detta i Israel under mitt sista år varje morgon, vill jag minnas. Underbara flingor. Flingor överhuvudtaget är det väldigt dåligt med i Sverige tycker jag. Vi har till exempel inga kanelflingor. Åh… Kanelflingor, påminn mig inte ens.

Från: USA
Fördelar: Det är godare än cheerios
Nackdelar: Det är inte ‘nyttigt’. Men det är inte Frosties heller.

8. Bamba

Bamba säljs i två olika versioner. Originalet:

Och den med en ful babymaskot:

Bamba smakar ungefär som mjuka jordnötsringar och ser ut som tjocka ostbågar. Det är skitgott, svär. Det är jättepopulärt i Israel och därför finns det sisådär tre andra konkurrerande snacksföretag som gjort exakt likadant godis. Därför är Bambas tagline ‘Ein kmo Bamba’, vilket betyder ‘Finns inget som Bamba’, ungefär.

Från: Israel
Fördelar: Estrella får onda ögat
Nackdelar: Svenskar har aldrig gillat jordnötsringar. Varför skulle de gilla en mindre krispig version?

7. Karaoke-bås

Om ni har sett filmen ‘Lost in translation’, så vet ni vad jag menar.

Från: Japan
Fördelar: Man slipper köer, äckliga konferencierer som vanligtvis jobbar på elgiganten och du kan dricka med din polare natten lång. Ungefär som karaoke i taxin, fast orörlig.
Nackdelar: Du kommer visa dina sångskills för färre människor.

6. Bazooka Joe

Bazooka Joe är inte bara ett välsmakande tuggummi, man får även en liten seriestripp med varje tuggummi, plus en liten ‘visste ni att’. Men om jag ska vara ärlig så är det bara tuggummismaken vi vill åt. Sockergränsen i svenskt godis är relativt låg, vilket gör att Bazooka Joe och en massa annat godis aldrig kommer få importeras hit. Vilket är jävligt synd.

Från: USA
Fördelar: Jadu. Vänta tills du smakar den rosagula varianten säger jag bara. Man får ta sig i akt.
Nackdelar: Diabetes.

5. Kentucky Fried Chicken

Friterad kyckling. Mmmm. Friterad kyckling i papphink. MMMMM. Nej, men kfc är något man gärna besöker utomlands för att det inte finns hemma. Förmodligen kommer det bli lika ointressant som Subway efter bara någon månad i Sverige visserligen, Men ändå.

Från: USA
Fördelar: Man får äntligen beställa ‘popcornkyckling’ på hemmaplan
Nackdelar: Fettiga fingrar? Äh, jag vet inte.

4. Vegemite

En sorts sinnessjuk grej man tydligen ska ha på mackan. Ingen har någon aning om hur det smakar. Det sägs att man antingen hatar eller älskar det. Låter lite som Kalles Kaviar… Vilket kan stämma om man ser denna otroligt gamla reklam, för denna långkörare:

Från: Australien
Fördelar: Vi får något nytt och spännande att välja på i hyllorna
Nackdelar: Det ser helt ärligt ut att smaka skit.

3. Lidl-öl

Att man kan bli full för sisådär sju kronor i Tyskland, vet många av oss. Men lidl-öl känns ändå ganska speciellt. Tänk om lidl faktiskt hade haft starköl…

Från: Tyskland
Fördelar: Du kan äntligen arrangera den där festen där du står för all alkohol, precis som i filmerna.
Nackdelar: Det smakar nog mest torra persikor och vatten.

2. Bissli

Om bamba är Israels mest populära snacks, hamnar nog bissli på en andraplats. Förmodligen eftersom den inte är särskilt mild i smaken. Den finns i olika varianter, som oftast ska smaka olika maträtter som falafel och barbeque. Men jag lovar, det är krispigt och skitgott.

Från: Israel
Fördelar: Spännande, starkt och nice.
Nackdelar: ICA i Växjö kanske bojkottar dess försäljning.

1. Butter finger

I Malmö finns en affär där de importerar in Butter fingers. En enda kostar 17 kr. Det är sinnessjukt. Jag kommer bli ruinerad. Jag älskar nämligen butter finger. Tycker att kombinationen choklad och jordnötssmör är underskattad.

Från: USA
Fördelar: Jag kommer inte gå bankrutt i sockerfrosseri
Nackdelar: INGA!

10 svar to “Topp 10 produkter som borde importeras till Sverige”

  1. K. Says:

    Du borde besöka City Gross oftare. Vegemite är för övrigt sjukt nasty och extremt jävla salt, ännu saltare än marmite.. Spräng Australien.

  2. Madde Says:

    Precis som ovan skrev så finns butterfingers på city gross, dom har även reeses peanutbuttercups🙂

  3. thatdudeyouknow Says:

    Men Cap’n Crunch minns jag tydligt att den har funnits i Sverige. Den hette Kapten Krisp. Havererade han i Svea Rike?

  4. Miks Says:

    jag vill att Ringokakor ska finnas❤ tror att det är italienskt🙂

  5. JAg Says:

    Vilken adress Ligger afären i malmö?

  6. Frida Says:

    det finns kanel-flingor! lr typ vetepuffar formade som hjärtan med kanelsmak!

  7. agrnewhomes.com Says:

    agrnewhomes.com

    Topp 10 produkter som borde importeras till Sverige |

  8. Martin Says:

    Jag har en idé, kontakta mig

Kommentera

