Älskar statistik.

Jag är stödmedlem på filmtipset.se, vilket betyder att jag kan få observera en massa rolig personlig statistik över mitt filmtittande.

Exempel på saker jag kan få reda på:

  • Att jag ger den genomsnittliga filmen 2.64/5 i betyg. Det är coolt att ge låga betyg, har jag hört.
  • Jag har satt 1894 betyg på filmer, varav 1669 är långfilmer (60 min eller längre). Det betyder att jag spenderat ca 183 745 minuter (127 dygn) under mitt liv på att se på film.
  • Flest filmer har jag sett från 00-talet. 898 stycken, närmare bestämt. En siffra som verkar halveras för varje årtionde. 437 har jag sett från 90-talet, 210 från 80-talet och 105 från 70-talet.
  • Geografiskt har jag sett flest filmer från USA. 1447 stycken. Sedan går det hastigt neråt med Storbrittanien: 208, Sverige: 158, Frankrike: 110, Tyskland: 108 (15 till om man räknar med Västtyskland, haha), Kanada: 62 och Japan: 43.
  • Genremässigt har jag sett flest komedier, 786 stycken. Näst flest dramafilmer: 698, Thriller: 429, Action: 346, Science fiction: 298, Animerade filmer: 226, Skräck: 228 Musikaler: 75 och endast 25 Westernfilmer.
  • Den månad jag satt flest betyg på film under min tid som medlem på hemsidan var juli 2007, 130 filmer såg jag under denna sommarmånad. Hur det hände har jag ingen aning om.
Kommentera

