Filmer jag har sett de senaste dagarna.

Tema: Zombiefilm! Alla jag har sett kanske inte är exakta definitioner av zombiefilmer. Men det är jag medveten om.

1. Night of the living dead

Zombiefilmsklassikern numero uno av George A Romero, från 1968. Den är ganska soft och det tar lite av en evighet innan de blir medvetna om vad zombies är för något. De kallas dock inte för zombies utan för ‘ghouls’. Ganska seg, men tar igen sig vid slutet. Jag är i alla fall glad att jag äntligen har sett den.

2. Dawn of the dead

Uppföljaren som kom sju år senare och är sjukt bra gjord. En riktigt bra zombiefilm är inte en skräckfilm, utan ska lyckas blanda genren Thriller med splatter (Gore + komedi = splatter) och där har Dawn Of The Dead lyckast sjukt bra. Coola karaktärer och man får själv lust att glida nerför rulltrappor och ha ett helt köpcentrum för sig självt.

Har tidigare sett remaken från 2004, som också den är välgjord och snygg. Jag rekommenderar båda. Bästa zombiefilmerna jag vet om.

3. Evil dead

Jag var sugen på zombies när jag såg den här, men insåg tidigt att det här är en sorts skruvad spökfilm och inte en zombiefilm alls. Synd. Snygga b-effekter, men jag såg nog den mest för att se den mer välkända uppföljaren:

4. Evil Dead 2

Bruce Campbell + motorsåg = Bra skit. Jag gillade vad jag såg.

5. Return of the living dead

Extremt ful. Extremt 80-tal. Dessutom fuckar den med ens bild av zombies. Vadå inte dör när man skjuter dem i hjärnan? Vad är det för trams? Det är ju det som är själva glädjen med zombies, att man ska skjuta dem i huvudet.

Nej, den här 80-talsrullen gick inte hem hos mig. Gillade dock ungdomsgänget som skulle vara några sorts sjuka synthare som strippar på begravningsplatser och har tuffa smeknamn som ‘suicide’.

Den ska dock ha cred för att zombiesarna säger ‘braaaains’ i den här. Det ser man inte så ofta.

6. Day of the dead

Den sista delen av George A Romero’s triliogi. Den påminde dock mer om matrix än en riktig zombiefilm. Arga soldater som bedriver diktatur och information som att zombies känner igen saker som de upplevde i riktiga livet. Den klaustrofobiska delen av filmen suger, men delarna där zombiesarna faktiskt attackerar och har sig funkade helt okej.

7. The Crazies

Åh nej, en re-make. Den här filmen var skitdålig. Handlar om något fult virus och om fula människor i en ful håla som stoppas av fula soldater. Uppenbar på alla sätt och helt jävla oengagerande. Undvik.

4 svar to “Filmer jag har sett de senaste dagarna.”

  1. sara Says:

    fula människor i fula hålor, fy sjutton. det värsta jag vet.

  2. anna Says:

    Se ”Død snø”!

  3. Hampus Says:

    Tacka vet jag Black Sheep! 😉

Kommentera

