The Human Centipede – Nu har jag sett den

Förutom det obehagliga i att karaktären ovan heter Dr. Josef och har samma kroppsform som jag, var inte den här filmen särskilt farlig faktiskt.

Jag tyckte faktiskt om den! Det var en välgjord och spännande skräckfilm som inte alls har några likheter med varken Saw eller Hostel som många skrivit om. Förutom möjligtvis den autentiska känslan i det. Att ‘det där kan hända mig i riktiga livet’-rädslan som nu har gått från att bli knivhuggen av en man i screammask till att stå på alla fyra och äta bajs resten av livet.

Saker jag gillade med filmen:

  • Språket. Amerikanerna pratade engelska, Tyskarna tyska och Japanen pratade japanska. Kanske lite konstigt att en europaresande Japan inte kan prata engelska kanske, men vad gör det.
  • Dagsljuset. I riktigt bra filmer använder man sig inte av billiga trick som mörkrädsla. Man vet att en skräckfilm är bra, när de äckligaste och värsta scenerna är utspelade ute i dagsljus. Våldtäktscenerna i Last House On The Left, exempelvis, som jag också tror är en stor inspirationskälla till den här filmens estetik.
  • Vem ska man hysa sympati för? En bit in i filmen tycker man inte längre synd om den mänskliga tusenfotingen. Det är doktorn som plötsligt är protagonisten. Man blir irriterad på tusenfotingen när den inte låter doktorn få välförtjänt sömn och man oroar sig för om doktorn ska klara sig ur knipan när polisen knackar på. Doktorn är mänskligare än tusenfotingen (och spelas jävligt bra av Dieter Laser) och det är honom man följer. Det är logiskt. Men man undrar ändå: När hände detta? När började jag hålla på elakingen i filmen? Det har jag aldrig gjort tidigare.

Saker jag inte gillade med filmen:

  • Logiska luckorna. Tillhör väl kanske genren, men det är alltid så sjukt konstigt när någon försöker fly och tar den mest korkade vägen. Eller bara det att tusenfotingen förflyttas mellan vardagsrum, källare och trädgård hela tiden, men ändå har den skitsvårt att gå snabbt när det väl gäller.
  • För lite bajs. Kanske inte egentligen. Men man fick en lite ‘var det allt’-känsla. (se bild ovan)
  • Att doktorn var naiv. Som faktiskt trodde att tusenfotingen skulle lyda honom. Man kan inte lära gamla hundar sitta, som man brukar säga. Nej, i fortsättningen av filmen tänker jag gissa på att en ny kirurg svänger förbi BB, tar några bebisar under armen och låter de växa upp i en minivärld i källaren där en mänsklig tusenfoting är helt okej. En sorts hybrid mellan originalet och den australienska sjuk-i-huvetfilmen Bad Boy Bubby.

Var den äcklig då? Fick den mig att gråta och spy? Nej. Vänjer man sig vid tanken på en mänsklig tusenfoting så blir det ungefär som att kolla på My Little Pony.

4 svar to “The Human Centipede – Nu har jag sett den”

  1. The Human Centipede (First Sequence) « Says:

    […] skrev en del om vad jag tyckte om den här filmen i min förra blogg. Har inte ändrat mig särskilt mycket sedan […]

  2. The Human Centipede (First Sequence) « Joseph recenserar film @ Spotlife Says:

    […] skrev en del om vad jag tyckte om den här filmen i min förra blogg. Har inte ändrat mig särskilt mycket sedan […]

  3. The Human Centipede II « Joseph recenserar film @ Spotlife Says:

    […] på ett parkeringshus. Han spenderar dock sin mesta tid på att fascineras över den första Human Centipede (recension på den ser ni här) filmen och gör en fin liten scarpbook om filmen. Hans mamma verkar tycka att det är något fel […]

  4. Recension: The Human Centipede 2 (Skriven någon gång 2011) | Says:

    […] på ett parkeringshus. Han spenderar dock sin mesta tid på att fascineras över den första Human Centipede (recension på den ser ni här) filmen och gör en fin liten scarpbook om filmen. Hans mamma verkar tycka att det är något fel […]

Kommentera

